Illustrasjonsfoto: Sindre Sverdrup Strand

Første Nye veier-strekning lyst ut på Doffin - dette ser byggherren etter

Det nye veiselskapet har startet jakten på totalentreprenør som skal bygge motorvei på strekningen E18 Tvedestrand-Arendal.

Oppdraget ble nylig lyst ut på de offentlige anbudssidene Doffin.

Kontraktsarbeidet består av prosjektering og bygging veistrekningen E 18 Arendal – Tvedestrand.

Strekningen går fra Rømyr i Tvedestrand til Harebakken i Arendal. Strekningen er på ca. 23 km og bygges som firefelts vei.

– Vi har våre tanker om hvor stor kontrakten bør være, men de ønsker vi å holde for oss selv. Det jeg kan si er at totalrammen for prosjektet når rubbel og bit av moms, byggherrekostnader og grunnerverv er inkludert, ligger på 5,6 milliarder kroner. Ligger tilbudet der, vil entreprenøren slite med å få anbudet, sier Bjørn Børseth i Nye Veier til Byggeindustrien.

Store forventninger

Han forventer stor interesse rundt kontrakten.

– Vi merker det allerede både nasjonalt og internasjonalt. Under leverandørdagene våre på Gardermoen var det 100 norske og 40 utenlandske selskaper til stede, sier Børseth.

Nylig signaliserte vegdirektør Terje Moe Gustavsen i Statens vegvesen at de ikke vil være like aktive med å oversette til engelsk i fremtidige kontrakter. Det er et grep de ønsker å ta for blant andre å legge til rette for norske aktører.

I Nye Veiers første totalentreprise blir også språket først og fremst norsk.

– Kvalifikasjonen kan foregå på engelsk, men både tilbudet og resten av det som skjer underveis i kontrakten skal skje med norsk som språk. Det er ikke for å utelukke noen, dette er en internasjonal konkurranse, men det vi ønsker norsk som språk fordi det er mest praktisk. Men det kan like gjerne være en utenlandsk aktør som får oppdraget, sier Børseth.

Minstekrav

Minstekravene til entreprenøren er følgende:

‒ Entreprenøren skal ha en egenkapital på minst 200 millioner NOK

‒ Entreprenøren skal ha en soliditet på minst 15 %.

‒ Entreprenørens gjennomsnittlige årsomsetning de siste 3 år skal være minst 1 mrd. kroner.

Totalentreprisen består av prosjektering og bygging veistrekningen E 18 Arendal – Tvedestrand.

E18 Tvedestrand – Arendal går fra Rømyr i Tvedestrand til Harebakken i Arendal. Strekningen er på ca. 23 km og bygges som firefelts vei:

• Fra Rømyr (Fløyheia tunnelen) til nytt kryss ved Longum syd, ca. 17,5 km, bygges veien med 20 m vegbredde, standardklasse H8.

• Fra Longum syd til Harebakken (Torsbuåsen tunnelen), ca. 3,8 km, bygges veien med 23 m vegbredde, standardklasse H9.

• Harebakken ca 200 m tilpasning til eksisterende veg.

Masseforflytting

Bortsett fra koblingspunktene i endene, Rømyr – Fløyheia og Stølen – Harebakken, går veien – ifølge anbudspapirene – gjennom jomfruelig terreng. Veien krysser flere store vassdrag og mindre bekker.

Det skal også bygges tilførselsveger som del av oppdraget. Nye tilførselsveier til de to nye kryssene, og ny vei fra Stølen til Harebakken. Tilførselsveiene har en lengde på til sammen ca. 14 km.

Langs de fleste tilførselsveiene skal det også bygges gang- og sykkelvei. Løsningene varierer noe, men i hovedsak er det sykkelvei med fortau i 2,5 m + 1,5 m bredder, og kombinert gang- og sykkelveg med 3 m bredde.

Tilkobling mot eksisterende vei vil skje ved midlertidige koblinger ved Rømyr og Harebakken. Begge steder skal det tas hensyn til at veien skal kunne fortsettes i ny trase utenom eksisterende E18.

Prosjektet har et stort innhold av sprengning og masseforflytning, til sammen estimert til ca. 7 millioner m3.