Foto: Knut Roland, Statens vegvesenFoto: Knut Roland, Statens vegvesenMariusz Urbanski i Porr Norge (fra venstre), miljøkoordinator Knut Roland i Statens vegvesen, kontrollingeniør Jan Erik Wangen i Statens vegvesen, SHA-rådgiver Jan Tore Kamp i Statens vegvesen, kontrollingeniør Terje Ruud i Statens vegvesen, anleggsleder Pål Østen Solberg i AF, Arne Christensen i Johs. Holt, kontrollingeniør Knut Almeland Løne i AF og teknisk byggeleder Stig Kjetil Methi i Statens vegvesen. Foto: Roar Holten / Statens vegvesen

Unik E6-bru ferdigstøpt

Harpe bru på E6-strekningen Biri – Otta i Gudbrandsdalen ferdigstøpt.

Det skriver Statens vegvesen i enpressemeldingpå sine nettsider.

Harpe bru er, ifølge meldingen, den lengste og mest spesielle brua på den 33 kilometer lange strekningen som er under bygging mellom Frya og Sjoa. I disse dager fjernes den siste forskalingsvogna som er brukt i støpingen av brua.

Harpe bru går over Gudbrandsdalslågen på Harpefoss i Sør-Fron kommune, og er en såkalt extradosed bru. Den er den eneste i sitt slag i Norge og en av snaut 70 på verdensbasis.

Harpe bru er bygd i et gyteområde for storørret, og det ble derfor, i samråd med miljømyndighetene, bestemt at brua skulle ha maks to pilarer i Lågen for å skåne området. Det førte til at spennet mellom de to elvepilarene ble på 100 meter.

– Det relativt lange spennet utelukket ordinære brutyper. Valget falt derfor på extradosed-bru. Den slanke konstruksjonen som extradosed-løsningen gir, gjør det mulig med et spenn på 100 meter. Sammen med de lave tårnene som er karakteristisk for denne brutypen, gjør slankheten at vi har fått ei bru som ikke ruver i landskapet, men som likevel blir et storslagent landemerke langs nye E6 i Gudbrandsdalen, sier prosjektleder for E6-utbyggingen i Gudbrandsdalen, Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

Fin balanse

Konsulentfirmaet Johs. Holt har prosjektert brua, og AF har bygd brua ved hjelp av underentreprenør JV Harpe bru (tidligere Bilfinger).

– Det har vært givende å få være med på dette nybrottsarbeidet, sier Arne Christensen hos Johs. Holt.

– I ei extradosed bru er det flere elementer å forholde seg til enn vanlig, både stål, betong, lettbetong, skråkabler og spennarmering inni brua. Det kan være lett å øke dimensjonene på det ene eller andre elementet for å sikre bæreevnen, og dermed få for mye av ei skråkabelbru eller ei bjelkebru, og ikke hybriden extradosed. Vi har derfor jobbet mye med å finne riktig balanse mellom materialene og hva som er optimalt for at ei slik type bru ikke skal miste sin egenart, sier han.

Tett oppfølging

Vegvesenet uttaler i pressemeldingen at den kompliserte brutypen har krevet ekstra tett oppfølging.

– Vi har hatt tettere samarbeid med entreprenøren, underentreprenøren og ikke minst prosjekterende konsulent enn det som er vanlig under ei brubygging. Vi har blant annet hatt hyppige møter der vi har hatt åpne og fruktbare diskusjoner om utfordringer og løsninger for sammen å sikre så god framdrift som mulig i et så komplisert prosjekt, sier teknisk byggeleder i Statens vegvesen, Stig Kjetil Methi.

Nå gjenstår støping av kantdragere, oppsetting av rekkverk og asfaltering av brua før den skal stå helt ferdig i juni, to år etter byggestart.

Harpe bru åpner for trafikk i desember i år, samtidig med resten av nye E6 Frya-Sjoa.