Foto: Christopher Griffiths/SkanskaFoto: Christopher Griffiths/SkanskaFoto: Christopher Griffiths/SkanskaFoto: Christopher Griffiths/Skanska

Hallevannetbroen støpt sammen

Tirsdag ble Hallevannetbroen i Vestfold sammenstøpt. Med sine 425 meter vil den bli en av Norges lengste jernbanebroer når den tas i bruk høsten 2018. 

Hallevannetbroen er den lengste av totalt ti broer på den 22,5 km lange dobbeltsporstrekningen mellom Farriseidet og Porsgrunn. Skanskas del av det gigantiske prosjektet er bygging av totalt ni kilometer med jernbane, inkludert tre tunneler og seks broer.

Den nye jernbanestrekningen er dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t og vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn med over tjue minutter. Strekningen er med andre ord en sentral brikke i InterCity-utbyggingen i Vestfold og Telemark.

Broen er bygget etter den såkalte fritt frambygg-metoden, hvor store vogner skyves mot hverandre fra hver sin ende. Hvert skyv går fire meter i hver retning og til slutt møtes altså brolegemene. 

- Den spesielle konstruksjonsmetoden var hovedgrunnen til at prosjektet hentet inn spisskompetanse på dette feltet fra sine kolleger i Skanska Tsjekkia, heter det i en melding fra Skanska. Prosjektsjef Jonny Hermansen er tydelig på at tsjekkernes erfaring og kunnskap har vært helt avgjørende. 

- Skanska Norge ønsket å benytte kompetansen og erfaringen til Skanska Tsjekkia med denne type brokonstruksjon, for å sikre gjennomføringsevnen og konkurransekraften vår. Etter min mening var erfaringen deres fra flere lignende broprosjekter i Tsjekkia og Slovakia de siste årene en viktig årsak til at vi vant kontrakten på UFP01 Vestfold, sier Hermansen.

Godt samarbeid
På det meste har nesten 60 personer arbeidet på broen og levert betongarbeid som Hermansen beskriver som førsteklasses. Arbeidslagene har virkelig stått på for å holde fremdriftsplanen og i skrivende stund ligger prosjektet foran skjema.

- Samarbeidet oss imellom har fungert veldig bra, og det har vært lærende og utviklende for alle involverte. Jeg har troen på at det gode samspillet kan åpne opp nye markedsmuligheter og føre til flere prosjektsamarbeid mellom enhetene i årene som kommer. Samarbeidet med Jernbaneverket har også vært meget godt gjennom hele prosjektet, fortsetter Hermansen.

Enorme dimensjoner
Den 425 meter lange broen vil bli et landemerke som grasiøst svinger seg mykt over vannet. Totalt har det gått med 13.000 m3 med høyfast betong, noe som tilsvarer 2.000 lastebillass. Det er også brukt 3.500 tonn med armeringsstål. Strekningen overleveres fra Skanska i august 2016 og vil åpnes for togtrafikk i 2018.