Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Hallevannetbroen støpt sammen

Foto: Christopher Griffiths/Skanska
‹ ›

Publisert: 01.03.2016 23:09. Sist endret: 02.03.2016 08:52.

Tirsdag ble Hallevannetbroen i Vestfold sammenstøpt. Med sine 425 meter vil den bli en av Norges lengste jernbanebroer når den tas i bruk høsten 2018. 

  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim

  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet

  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg

  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

Nettleder

Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle

Les også:

  • En klar oppfordring til byggenæringen
  • Stor utvikling innen elektriske anleggsmaskiner
  • Ikke lenger den store koronaenigheten
  • Næringens aktører leverer
  • Går vi mot nok en vår med store private investeringer?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Jan Eldegard Hjelle

«Bygningsanatomi og endringsdyktighet»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
  • Norge og den utenlandske arbeidskraften
    Harald I. Hansen
  • Vi må tenke nytt om miljø
    Sverre Molvik
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Snart åpnes nytt nullutlipps-laboratorium i Trondheim
  • Økt antall koronalovbrudd i Innlandet
  • Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg
  • Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen
  • Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal
  • Innlegg: Takk også til Ola, Kari, Piotr, Inge - og alle dere andre som bygger landet
  • Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua
  • Innstramming av karantenehotellordningen
  • Vegvesenet sparer millioner på å «bygge» veien to ganger
  • Regjeringen vil vurdere massetesting etter dansk modell
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Jessheimbadet

Flere prosjekter

  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
  • Rykkinntoppen
  • Tribunen
  • Ny idrettshall – Sognahallen
  • Jarenga barnehage
  • Contiga Askøy
  • OBS Bygg Leangen
  • Øystre Slidre helsetun
  • Ålesund Bybad
  • Hareid Helsehus
  • Tolga kulturhus - Vidarheim
Flere prosjekter

Siste kontrakter

GK fikk stor kontrakt i regjeringskvartalet

Flere kontrakter

  • AF bygger 163 leiligheter i massivtre som FutureBuilt-prosjekt
  • Rejlers skal planlegge nytt ledningsnett for Bane NOR
  • Multiconsult skal levere forprosjekt for oppdrettsanlegg i Kina
  • Asker Entreprenør bygger 157 boliger i Asker
  • Nexans tildelt kontrakt for sjøkabel over Hadselfjord
  • WSP Norge utvikler pilotprosjekt for Omsorgsbygg
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

  • Pon overleverte ti nye elektriske gravere - opplever stor interesse for el-maskiner

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Hallevannetbroen er den lengste av totalt ti broer på den 22,5 km lange dobbeltsporstrekningen mellom Farriseidet og Porsgrunn. Skanskas del av det gigantiske prosjektet er bygging av totalt ni kilometer med jernbane, inkludert tre tunneler og seks broer.

Den nye jernbanestrekningen er dimensjonert for hastigheter opp mot 250 km/t og vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn med over tjue minutter. Strekningen er med andre ord en sentral brikke i InterCity-utbyggingen i Vestfold og Telemark.

Broen er bygget etter den såkalte fritt frambygg-metoden, hvor store vogner skyves mot hverandre fra hver sin ende. Hvert skyv går fire meter i hver retning og til slutt møtes altså brolegemene. 

- Den spesielle konstruksjonsmetoden var hovedgrunnen til at prosjektet hentet inn spisskompetanse på dette feltet fra sine kolleger i Skanska Tsjekkia, heter det i en melding fra Skanska. Prosjektsjef Jonny Hermansen er tydelig på at tsjekkernes erfaring og kunnskap har vært helt avgjørende. 

- Skanska Norge ønsket å benytte kompetansen og erfaringen til Skanska Tsjekkia med denne type brokonstruksjon, for å sikre gjennomføringsevnen og konkurransekraften vår. Etter min mening var erfaringen deres fra flere lignende broprosjekter i Tsjekkia og Slovakia de siste årene en viktig årsak til at vi vant kontrakten på UFP01 Vestfold, sier Hermansen.

Godt samarbeid
På det meste har nesten 60 personer arbeidet på broen og levert betongarbeid som Hermansen beskriver som førsteklasses. Arbeidslagene har virkelig stått på for å holde fremdriftsplanen og i skrivende stund ligger prosjektet foran skjema.

- Samarbeidet oss imellom har fungert veldig bra, og det har vært lærende og utviklende for alle involverte. Jeg har troen på at det gode samspillet kan åpne opp nye markedsmuligheter og føre til flere prosjektsamarbeid mellom enhetene i årene som kommer. Samarbeidet med Jernbaneverket har også vært meget godt gjennom hele prosjektet, fortsetter Hermansen.

Enorme dimensjoner
Den 425 meter lange broen vil bli et landemerke som grasiøst svinger seg mykt over vannet. Totalt har det gått med 13.000 m3 med høyfast betong, noe som tilsvarer 2.000 lastebillass. Det er også brukt 3.500 tonn med armeringsstål. Strekningen overleveres fra Skanska i august 2016 og vil åpnes for togtrafikk i 2018.

Nøkkelord:

Anlegg, Betong, Skanska, Statens vegvesen
 

Far og sønn fikk fengselsstraff for ulovlig bygging i strandsonen

 

Stormen Frank ødela flere vibrasjonsdempere på Hålogalandsbrua

 

Anbefaler sidestilte entrepriser på Sjukehuset Nordmøre og Romsdal

 

Veidekke mener flere jenter må velge bygg og anlegg

 

Mange kommuner bygger på kvikkleire-områder betegnet som risikosoner

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse CEEQUAL-sertifiserte prosjektene er blant de første av sitt slag i Norge


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen