Bodø hovedbrannstasjon – felles nødsentral for Salten

Ny hovedbrannstasjon med felles nødsentral for Salten er første prosjekt i Bodø som gjennomføres som et offentlig-privat-samarbeid (OPS).

Fakta

Sted: Bodø
Prosjekttype:
Brannstasjon og nødsentral
Bruttoareal: 5.900 kvm
Byggherre: Gunvald Johansen Eiendom eier og drifter bygget i
25 år. (OPS-prosjekt)
Finansiering: MP Pensjon
Totalentreprenør:
Gunvald Johansen Bygg
Kontraktssum:
182,5 millioner kroner
Arkitekt og prosjekteringsledelse: Borealis Arkitekter
LARK: Polar Landskap
Prosjektleder leietaker: HR Prosjekt
Prosjektansvarlig Bodø kommune: WSP Norge
Rådgivere: RIB: Cowi l RIV og RIBr: Sweco l RIE: Elektro l RIVAR og ROS-analyse: Norconsult
Underentreprenører/leverandører: Grunnarbeider: Alstad Maskinbedrift l Prefab. betong: Overhalla Betongbygg l Stål- og bæresystem: BEKO Industriverksted l Dører og porter. Enter Service l Lås og beslag: Bodø Sikkerhet og Lås l Tekkearbeid: Protan l Blikkenslagerarbeid: VMN l Metallarbeid: Midthaug l Glass- og fasadearbeid: Bodø Glass & Ramme l Maler- og beleggarbeid: Arvid Bendixen l Systemvegger- og himling: Nilssen Bygginnnredning l Kjøkkeninnredning: BM Gunvald Johansen l VVS og elektro: Elektro Bodø l Heis: KONE l Nordlandsnett: Bodø Energi – fasadeplater: Petal l Gulvstøp: Gulvbetong

Prosjektet er oppført i total-
entreprise av entreprenør Gunvald Johansen Bygg AS.

– Anbudskonkurransen ble lyst ut av Bodø kommune. Pris var ett element av flere ulike verdier, og vi hadde høyest score totalt sett, forteller daglig leder Jørn Vidar Johansen i Gunvald Johansen Bygg AS. Samlet prislapp og kontraktssum er 182,5 millioner. MP Pensjon finansierer prosjektet. Gunvald Johansen Eiendom eier prosjektet og skal drifte bygget i 25 år.

– Dette er et prosjekt som har vært ønsket lenge. Den gamle brannstasjonen var bygget i 1947 og trengte avløsning, sier prosjektleder Tommy Skålvoll i Gunvald Johansen Bygg.

Samlokalisering
Han framhever tomtas plassering på Albertmyra, vis-a-vis kjøpesenteret City Nord, som Bodø kommune stilte til rådighet. Bodø kommune er med som leietaker, og han berømmer kommunen for godt samarbeid.

– Bodø kommune leier hele bygningsmassen av Gunvald Johansen Eiendom og inngår leieavtaler med helse og politi. Da entreprenøren vant konkurransen var prosjektet nesten ferdigprosjektert, men det gjensto en del detaljprosjektering. Byggeprosessen har gått meget bra. Det har skjedd mye på kort tid, og vi har hele tiden hatt et meget godt samarbeid med brukerne som skal inn i bygget. I tillegg til brannstasjonen skal en felles nødsentral, alarmsentral for Salten med samlokalisering av brann og helse være leietakere i et eget bygg på tomta, sier Skålvoll. Totalentreprisen omfatter tre bygg fordelt på brannstasjon, administrasjonsbygg og felles nødsentral for Salten.

Tåler en støyt
– Vognhallen trenger robuste, slitesterke materialer som tåler en støyt. Den er bygd av isolerte, slipte betongelementer med hvite og mørke striper, mens tårnet er i rent hvite elementer. Referansen til de andre nye offentlige bygningene, Stormen og biblioteket er tydelig, sier arkitekt Lars Krane i Borealis Arkitekter.

Massivtretak
– Det røde skjermtaket er av massivtre – det gir en slank og elegant konstruksjon. Foruten å gi beskyttelse, skal taket først og fremst hindre hengeskavler, som ellers ville bygge seg opp på gesimsen og falle ned foran portene. Tårnet skal brukes til slangetørk og klatretrening inne. Utvendig skal det brukes til stigetrening, men det er ikke noe i veien for å ha klatring også utvendig – det ville i alle fall være underholdende for de forbipasserende, mener han.

Vognhallen
Vognhallens gulv er bygd med fall mot slukrenner innenfor portene. Utenfor portene er det fall videre i et oppvarmet felt. Gulvet har en forsterket overflate av hardbetong. Søyler, yttervegger og innvendige vegger er av malte betongelementer. Kompakte laminatdører eller ståldører. Taket er bygd av utvendig isolerte huldekke-elementer som er velegnet til å henge opp portene, tekniske installasjoner og annet utstyr. Gitterdragerne gjør det enkelt å føre frem tekniske installasjoner.

Bestandig og solid
– Det er lagt vekt på bestandige, solide materialer som skal være lette å vedlikeholde. Betongelementene i sandwichkonstruksjon er tilnærmet vedlikeholdsfrie. Intensjonen har vært høy kvalitet i alle byggematerialer. Siden vi skal drifte bygget i 25 år er det også i vår egeninteresse, understreker Skålvoll.

Leietakerne har felles hovedinngang med adgangskontroll, slik at nødetatene ikke har tilkomst til brannstasjonen og vice versa. Mens nødetatene har etasjekjøkken, har brannstasjonen egen kantine.

Logistikk
Til tross for at byggetomten ligger i et meget trafikkbelastet område gikk logistikken greit.

– Vi hadde tilkomst fra den gamle riksveien fra i sommer og fikk åpnet nok en tilgang på slutten av fjoråret. Byggetomten har hele tiden vært ryddig med gode lagringsforhold. For utrykning er det mulighet for nødutkjøring på den ene siden, hvis det skulle stoppe litt opp i rushtrafikken, men normalt sett burde utrykning ikke være noe trafikalt problem. Det er vesentlig at bygget er strategisk plassert ved innfartsåren til Bodø, påpeker han.

Tøff framdrift
Den største utfordringen har vært å koordinere alle fagene samt å planlegge framdriften.

– Det har vært tøffe framdriftsdatoer med delfrister å forholde seg til. Nødnettsmontasjen måtte for eksempel komme i gang til rett tid, slik at den var ferdig da bygget var operativt. Vi satte opp en hovedframdriftsplan først for oss selv, og hadde den ute på høring blant våre underentreprenører med innspill til oss. I neste møte fulgte gjennomgang av plan og kvalitetssikring slik at vi var samstemt om at planen var gjennomførbar – med andre ord en omforent framdriftsplan. Det var en omfattende jobb å få det til å fungere, men det har vært et godt styringsverktøy gjennom hele byggeprosessen, synes Skålvoll.

Teknisk komplisert entreprise
Nødnettsentralen med nødnettet medførte at prosjektet hadde en stor detaljert elektro totalentreprise som er utført av Elektro Bodø-på rør, ventilasjon og el.

– Det er satt opp en avtalematrise om hvem har ansvar for de ulike delene. Det kan være driftsselskapet, brukerne eller leietakerne. Disse er også med i et husråd. Foreløpig har det bare vært positive tilbakemeldinger fra brukere og leietakere. Men så har også den tidligere stasjonen vært utdatert de siste 30 årene, smiler Skålvoll.


Flere prosjekter