Trondheim Maritime Senter

SAMSUNG CSCFra v.: Sivilarkitektene Jon Morten Breidablik og Anna Schei Eggen Arkitekter sammen med prosjektleder Roar Nilsen og eiendomsutvikler Ivar Koteng.

– Vi synes det er interessant at i et marked som det siste året har vært så godt som helt tørt, har det vært stor interesse for vårt nye prosjekt Trondheim Maritime Senter, sier eiendoms-
utvikler Ivar Koteng.

Fakta

Sted: Trondheim
Prosjekttype:
Kontorbygg
Byggherre:
Trondheim Maritime Senter
Prosjektkostnad eks mva tomtekost.: Ca. 146 millioner kroner
Arkitekt: Eggen Arkitekter
Prosjektledelse: Koteng Eiendom
Rådgivere: Byggeteknikk: Siv. Ing. Danielsen l Brann: TEKØK l RIV, RIVA, RI Geo: Sweco
Landskapsarkitekt:
Agraff
Underentreprenører/leverandører: Grunn- og utenomhus inkl. VA: Ottar Augdal l Betongarbeider: Spennarmering l Prefab: Contiga l Elektro: Gerhardsen Elektro l Ventilasjonsanlegg: Sweco l Rørleggerarbeid utførende: K. Lund l Ventilasjonsanlegg og automatikkanlegg: GK Inneklima l Tømrer/ snekker: Arnstein Sørgård l Glass alu: R. Daaland l Taktekker: MesterTak Entreprenør l Storkjøkken: Myhrvold Storkjøkken l Adgangskontroll: Systemsikring l Solavskjerming: Vental Hunter Douglas Project l Fliser: FlisFakta (FagFlis)

– Vi har allerede fått leietakere til omkring 48 prosent av de 9.500 kvadrat-
meterne som er her, og vi har jevn pågang av interessenter, slik at vi regner med at det skal være fullt her i løpet av høsten, legger Koteng til.

Vi møtte Koteng sammen med representanter for Eggen Arkitekter AS i det nye bygget på Trondheim havn. Da var en av de nye leietakerne på plass, kanskje typisk er det nettopp Trondheim Havn som har flyttet inn – med og utsikt over havneområdet og skipstrafikken der.

Trondheim Havn er også inne på eiersiden i prosjektet, og har overtatt 1.700 kvadratmeter i de øverste etasjene av bygget.

– Så langt har vi på plass enda fire leietakere, og det ser ut som at det ikke skal bli store problemer å fylle opp her, sier Ivar Koteng, som for øvrig selv er blant de som skal inn i bygget.

Utfordrende
Det spesielle ved prosjektet er at bygget er oppført vegg i vegg med den gamle ubåt-bunkeren Dora 2, noe som har gitt store arkitektoniske utfordringer – og flere overraskelser.

– Selve arbeidet med nybygget startet i juni 2014, og ga oss ganske raskt store overraskelser, forteller prosjektledet Roar Nilsen fra Koteng AS.

I tillegg til at fantes «mye rart» i grunnen av ulike typer forurenset masse. Da man startet arbeidet oppdaget man også at det som hadde vært en vegg i den gamle ubåt-bunkeren på ett eller annet tidspunkt var blitt sprengt bort og rett og slett tippet til side. Dermed fant man og måtte flytte en tre meter tykk betongvegg med solid armering nede i grunnen.

– I alt var det 23 tonn som måtte graves frem og transporteres bort, før vi kunne gå i gang med peling som også var nødvendig, sier Nilsen, som tilføyer at når man arbeider på områder som dette er man alltid forberedt på overraskelser, men kanskje ikke så store som dette.

Nytt og gammelt
Til tross for overraskelser og uventede problemer, kunne den første leietakeren flytte inn i nybygget i slutten av januar i år. Da forlot Trondheim Havn sine tidligere lokaler på Pir II.

– Og for meg som arkitekt har det vært et spennende oppdrag, sier sivilarkitekt Anna Schei som sammen med teamet hos Eggen Arkitekter har hatt utformingen av bygget.

– Med den gamle utbåt-bunkeren Dora 2 tett opp til oss ble utgangspunktet å finne en løsning der vi kunne ta vare på det gamle og kombinere det med det nye, sier hun, og forteller at man har valgt en løsning med en røff materialbruk.

Flere planer
Arbeidet med Trondheim Maritime Senter strekker seg langt tilbake. Ivar Koteng forteller de at allerede i 2008 forsøkte å komme i gang. Men den gangen fikk man ikke leietakere. Siden har man arbeidet med flere løsninger, og nå er det et eget selskap der Koteng har 75 prosent som står bak. De øvrige eierandelene er fordelt på Trondheim Havn og to andre aksjonærer.

– Planen var at bygget skulle fylles opp med leietakere knyttet til det maritime, men slik som leiemarkedet både i Trondheim og andre steder har utviklet seg er vi glade for at vi klarer å finne leietakere, og Trondheim Havn er i høyeste grad knyttet til denne næringen, sier han, og tilføyer at man selvfølgelig gjerne ser flere fra det maritime inn i de ca. 4.000 kvadrat-meterne som fortsatt er ledig.

Løsningen
Eggen Arkitekter har arbeidet med prosjektet siden 2006, og har hatt ansvar for reguleringsplan, skisseprosjekt, detaljprosjekt og søknadsprosess, forteller Anna Schei, som vi møter i bygget sammen med Jon Morten Breidablik fra Eggen Arkitekter.

Breideblikk forteller at en av ideene bak arbeidet har vært å ta vare på de lange linjene som strekker seg ut mot havna og sjøen, samtidig som man har tatt med seg nærheten til Dora 2 og lagt vekt på å finne en stilfull løsning som tar vare på røffheten man opplever.

– Vi har hatt en god dialog både med byggherre og ikke minst med byantikvaren for å ta vare på det unike her, sier han og både han og Anna Schei er svært fornøyd med resultatet.

Langt og smalt
Resultatet av arbeidet er blitt et langt og smalt bygg, som har all den funksjonaliteten et moderne forretningsbygg krever. Det er oppført i seks etasjer, og ligger tett inntil betongveggen og dokkområdet i Dora 2. Faktisk er det veggen fra Dora 2 som danner skillet mellom bygningene. Mellomrommet mellom de to byggene er utnyttet til et vestibyleområde med to innganger fra gatenivå. Det er brukt røffe løsninger med mye stål, og i sammenføyningen mellom de to byggene er det lagt vekt på å underordne seg Dora-anlegget.

Vestibylen inneholder også felles møterom i isolerte containere, og med adkomst til tro trappekjerner samt en felles kantine.

Planløsningen er organisert med fire generelle etasjer som kan innredes etter den enkelte leietakers behov. Det er blitt fleksible løsninger med mulighet for å endre lokalene over tid. De to øverste etasjene er utformet som et dobbelthøyt volum med mesaninetasje. Deler av toppetasjen er inntrukket fasade med utgang til takterrasse.

Fasadeuttrykket
Anna Schei forteller også at man har valgt røff materialbruk for å gjenspeile uttrykket i betongkonstruksjonene man finner i Dora 2. Som utvendig kledning er det brukt cortenstål, og rustoverflaten blir gjentatt i interiøret.

Bygget har et generelt fasadeuttrykk med horisontale vindusbånd og en skarpskåret detaljering. Første etasje er åpen mot gateplanet med mye bruk av glass. Hjørnet som vender ut mot havnebassenget har et stort glassfelt som understreker byggets vertikale gavl.

Etterlatenskaper fra krigen
Dora-anlegget i Trondheim, som består av de to betongbunkerene Dora 1 og Dora 2, er rester etter et stort ubåt-anlegg som tyskerne bygget opp under annen verdenskrig, og det er snakk om massive kontraksjoner med tykke betongvegger som skulle beskytte marineanlegget. Så tykke og grundig oppført med armening at planer om å fjerne dem raskt ble oppgitt.

Dora 2 omfatter fire dokker, hvorav en er operativ som tørrdokk. Også Dora 1 like ved har gjennomgått store bygningsmessige forbedringer de siste årene. Blant annet omfatter det store arkivlokaler, der en rekke arkivinstitusjoner samarbeider gjennom Arkivsentret i Dora.


Flere prosjekter