Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

MEF fornøyd med at forfallet skal bort

MEF-direktør Trond Johannesen er fornøyd med at transportetatene tar forfallet på alvor.  

Publisert: 01.03.2016 11:49. Sist endret: 01.03.2016 11:49.

MEF mener transportetatenes anbefaling om å ta igjen forfallet på riksvei og jernbane innen 2029 er meget viktig.

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke

  • Selger eiendom i Gøteborg

  • Ny flyplass i Nordland får milliarder

  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars

Nettleder

Nå skal det bli nye baner

Les også:

  • Utnytt muligheten!
  • Boligprisene fortsetter rett oppover
  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Nakstad: Trolig nye tiltak i skolene fra neste uke
  • Selger eiendom i Gøteborg
  • Ny flyplass i Nordland får milliarder
  • E16 Lunnertunnelen åpner torsdag 11. mars
  • Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen : - Tar det til etterretning
  • Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død
  • Stenger byggeplass i Bergen etter koronasmitte
  • Fair Play Bygg hevder å ha varslet om smittefare på byggeplasser i Oslo - entreprenør avviser
  • Innlegg: Tips for å bekjempe smitte – nå og fremover
  • NCC overleverte nytt badeanlegg til Bærum kommune
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

LNS sikret seg nytt prosjekt på Færøyene

Flere kontrakter

  • Nye grep skal gjøre Jessheim sentrum mer attraktivt
  • Igang Totalentreprenør bygger Paradis Brygge
  • GK fikk rekordkontrakt på Regjeringskvartalet
  • HENT bygger for Entra i Trondheim
  • Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo
  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Åpnet kontor-laboratorium i Trondheim

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Les også:
  • Store satsninger i neste transportplan
  • NTP: Forfallet stanset, etterslepet skal fjernes
  • Dette vil transportetatene prioritere i ny NTP

– Det å bruke penger på vedlikehold av transportnettet skaper ikke alltid de største overskriftene, men betyr likevel svært mye for både næringsliv og trafikanter, sier Trond Johannesen, administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) i en pressemelding.

Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen la mandag frem sitt grunnlagsdokument for Nasjonal transportplan (NTP) 2018-2029. Transportetatenes forslag er basert på fire ulike rammenivå, fra lav til høy. Lav ramme tilsier et årlig gjennomsnitt for hele planperioden på 47,8 mrd. kroner samlet, mot 77,7 mrd. kroner for høy ramme. Transportetatene løfter fram fjerning av vedlikeholdsetterslepet på vei og bane som satsingsområder.

- Etatsforslaget skal nå til politisk behandling og det er viktig at vi får på plass økonomiske rammer som sikrer at etterslepet fjernes. I tillegg til å bygge nytt må vi rett og slett bli flinkere til å ta vare på den infrastrukturen vi har, understreker Trond Johannesen.

I alternativet for høy ramme foreslår transportetatene at det settes av 36 mrd. kroner til å fjerne forfallet på riksveier. Vedlikeholdsetterslepet på jernbane er estimert til om lag 18 mrd. kroner. Transportetatene skriver i forslaget at det er sannsynlig at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å ta igjen etterslep fordi det reduserer kostnadene knyttet til bruk, drift og vedlikehold.

Når det gjelder fylkesveiene vises det i etatsforslaget til et vedlikeholdsetterslep på 50-85 mrd. kroner. For NTP-perioden anslås det at fylkeskommunene vil ha en årlig underfinansiering på 1,5-2 mrd. kroner til drift og vedlikehold av fylkesveinettet. Transportetatene beskriver kostnadene knyttet til utbedring av fylkesveiene som så omfattende at det bør vurderes et eget fornyelsesprogram. I tillegg foreslås det at 753 km fylkesvei omklassifiseres til riksvei.

– Forslaget fra transportetatene viser med all tydelighet de utfordringene fylkeskommunene står overfor på veisiden. Dersom de økonomiske rammene ikke økes vil veiforfallet bare fortsette å øke. Vi har lenge advart mot at fylkesveiene er i ferd med å bli et annenrangs veinett, med store forskjeller i skaderisiko og dekketilstand sammenlignet med riksveiene. Jeg vil innstendig oppfordre politikerne til å realisere forslaget om et nasjonalt fornyelsesprogram, påpeker Trond Johannesen.

Nøkkelord:

Anlegg, MEF, Vei, Jernbane
 

Vegvesenet om tapet av E16 Ringeriksbanen :
– Tar det til etterretning

 

Ny flyplass i Nordland får milliarder

Mesta-ansatt som ble tatt av skred i Fauske er død

 

Stenger byggeplass i Bergen etter korona-smitte

 

Økende etterspørsel etter byggevarer i tre - men fall i eksporten

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen