<p>Her ser man arbeidet med å montere utliggerne i mastene. Foto: Anne Mette Storvik/Jernbaneverket</p>Her ser man tydelig hvordan ledningene kommer fra tromlene (som er montert på maskinen) opp til kranen. Deretter blir de ført videre til utliggeren. Foto: Anne Mette StorvikHer ser man tydelig de to arbeidsplattformene som både kan heises opp - og kjøres fram og tilbake på toppen av toget. Fra disse gjøres arbeidet med å montere hengetrådene. Foto: Anne Mette Storvik/JernbaneverketHer ser man montørene henge opp kontaktledning og bæreline i utliggeren. Foto: Anne Mette Storvik/JernbaneverketDette er delen som "mater ut" kontaktledning og bæreline. Fra tromler føres ledningene opp til kranen, som så fører ledningene opp til utliggerne. Foto: Anne Mette StorvikHer sees mannen bakerst på toget som monterer hengetråder. Disse sørger for at kontaktledningen holder seg helt vinkelrett i forhold til sporet. Foto: Jernbaneverket

Se tog montere kontaktledning på Holm-Nykirke

I disse dager monteres utliggere og kontaktledning i tunnelen sør for stasjonshallen. Dette gjøres av et spesialbygd tog.

Toget er ca 80 meter langt, fordelt på tre enheter, forteller Jernbaneverket i en pressemelding.
Den første delen rommer den store dieselmotoren. De to andre delene rommer verksted og oppholdsrom for personalet. Det er oppå toget at arbeidet foregår, ikke inne i det.

På ett skift monteres opp til 1200 meter utliggere, kontaktledning, bæreline og bæretråder (hengetråder). Normalt er det fem mann pluss en arbeidende repraratør ombord.

Toget, som eies av Infranord, er det eneste i Skandinavia. I Europa er det bare et par til slike tog.

Arbeidet med å henge opp bæreline og kontaktledning i tunnelen er ferdig etter påske.