Rådgivende ingeniørers forenings ekspertgruppe for samferdsel har vurdert ulike aspekter ved NTP, og har gjort følgende foreløpige konklusjoner:
Vei:
- NTP innehar fornuftige prioriteringer og RIF er spesielt fornøyd med at drift og vedlikehold av riksvei er prioritert.
- RIF mener at dersom man legger seg på høy ramme vil man spare inn ti år på å oppnå en akseptabel standard på riksveinettet.
- Ekspertgruppen mener at selv om fartsnivået vil øke med satsning på motorveier og møtefrie veier, vil utbygging av et slikt vegnett gi positiv effekt på trafikksikkerheten.
- NTP gir noen små bidrag, men mangler virkemidler for å friskmelde fylkesveiene som sliter med et massivt vedlikeholdsetterslep, ifølge ekspertgruppen. I RIFs rapport «Norges tilstand 2015» er dette dokumentert til mellom 500-600 mrd. kroner. RIF peker på at det kun er foreslått et «Fornyelsesprogram» for fylkesveiene, men det vil bli opp til fylkeskommunene å prioritere finansiering av dette, hvilket få av dem har evnet frem til nå.
Jernbane:
- Punktlighetsmålet på 95 prosent for jernbane vil ikke oppnås selv med høy ramme.
- Med høy ramme vil det ta cirka 35 år å fjerne vedlikeholdsetterslepet på jernbane.
- Med basisramme for jernbane vil man ikke klare å ta igjen vedlikeholdsetterslepet og man vil ikke oppleve et forbedret tilbud for de togreisende.
- Kun middels og høy ramme gir en positiv klimaeffekt fra bane.
- RIF er bekymret over at selv med høy ramme vil man ikke klare å gjennomføre InterCity og Ringeriksbanen i henhold til planen.
Klimamålsetningen:
RIF mener det er riktig at etatene vektlegger klimastrategien i NTP, men er likevel kritiske på flere punkter:
- RIF tviler på at 50 prosent finansiering på tiltakene fra Staten er tilstrekkelig for å få gjennomført alle de tiltakene som er nødvendig for å nå målene om nullvekst i antall bilreiser.
- RIF etterlyser en synliggjøring i NTP av hvilke byavtaletiltak som skal prioriteres og gjennomføres når for å møte klimamålsetningen.
- RIF påpeker at dersom regjeringen skal oppnå de miljømessige kravene innen 2030 må man velge minimum middels ramme.
- RIF frykter at konsekvensen av at man ikke har prioritert KVU Oslo-Navet inn i basisramme er forsinkelser i utbyggingen. Dette er kritisk for å få en samferdselssektor som kan håndtere den befolkningsøkningen man forventer på det sentrale Østlandet på en bærekraftig måte.
- I «Norges tilstand 2015» poengterte RIF behovet for å styrke NTP som verktøy for en helhetlig transportplanlegging med fokus på overganger mellom transportformene og de utfordringene som sentraliseringen mot større byer innebærer.