Norsk Havneforening: Plan for klimavennlig godstransportøkning

Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor la i dag frem plangrunnlag Nasjonal Transportplan for perioden 2019 – 2029. - Nå starter det politiske kjøret frem mot endelig behandling i Stortinget til neste sommer, sier Arnt-Einar Litsheim, direktør i Norsk Havneforening.

Plangrunnlaget legger til grunn en økning i godstransport på 30 % frem mot 2030, samtidig som transportsektoren skal redusere klimagassutslipp med 40 %. Godsoveføring fra vei til sjø et ett av flere virkemidler som trekkes frem. - Vi er glad for at etatene ser klimagevinsten i å øke sjøtransportandelen, sier Litsheim. - Sjøveien er både hovedveien og miljøveien.

- NTP Godsanalyse, som ble lagt frem i 2015, slår fast at det ligger et godsoverføringspotensiale på 5 – 7 millioner tonn. For å realisere noe av dette potensialet legger etatene opp til en midlertidig tilskuddsordning for rederier som etablerer nye eller utvider eksisterende sjøtransporttilbud. Ikke uventet har en lagt sin egen godsanalyse til grunn for satsningene. Vi er glad for signalene om en tilskuddsordning for overføring, men skulle helst sett at den gikk til vareeiere, sier Litsheim.
I tillegg legger foreslår etatene at det settes av 1,2 milliarder for en tilskuddsordning for utvikling av effektive og miljømessig gode havner. Hensikten er å utvikle havnene som et miljømessig godt energiknutepunkt for skipsfarten, understøtte lokale og regionale areal- og næringsstrategier og styrke havnen som intermodalt knutepunkt.
Etatene mener også at det er viktig å videreføre tilskuddsordningen for havnesamarbeid og setter av 180 millioner kroner til dette i planperioden.