Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Det grønne infrastrukturskiftet

Publisert: 29.02.2016 13:41. Sist endret: 29.02.2016 13:47.

Tilrettelegging for kollektivtrafikk og mer bruk av sykkel stjal mye av overskriftene etter fremleggelsen av det nye forslaget til Nasjonal transportplan 2018-2029 (NTP) mandag morgen. Det grønne bølgen er tydelig i ferd med komme inn over transportetatene.

Flere nettledere

  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
    16.04.2021
  • Vil bli et koronavalg
    14.04.2021
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
    13.04.2021
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
Les flere

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 47 konkurser i uke 15
  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert
  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020
  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di
  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Fremleggelsen av grunnlagsdokumentet fra Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket samt Avinor ble historisk på flere måter. Blant annet har etatene nå vurdert hvilke prosjekter som gir mest igjen utfra et totaløkonomisk hensyn, der også andre parametre enn bare pris teller. Med dette bakteppet fikk vi også på mange måter en helt ny dimensjon rundt fremleggelsen av fremtidens infrastruktur i Norge – mer enn noen gang tidligere vil det legges opp til er mer miljøvennlig transportsektor.

Først og fremst legges det opp til en storstilt kollektivsatsing, og da spesielt i og rundt de store byene. Men for første gang legges det også opp til sykkelen som et reelt alternativ som fremkomstmiddel for mange, og da spesielt i forhold til jobbpendling. Det legges opp til å bruke åtte milliarder kroner til såkalte sykkelekspressveier – og det lagt opp til ni aktuelle strekninger. Et sentralt tema i dette er selvsagt fremveksten av el-sykler, og måten denne nyskapingen skal kunne forandre folks reisevaner, ved at de som tidligere ikke har vurdert sykkel nå ønsker å prøve dette.

Det er helt tydelig at noe har skjedd siden forrige forslag ble lagt frem for fire år siden. Da snakket man også om et grønt taktskifte, men nå ønsker man å gjøre noe med dette i praksis. Det er som vegdirektør Terje Moe Gustavsen selv sier det; «Nå går vi fra prat til handling på klimaområdet».

Blant de mest sentrale klimapunktene er at transportetatene mener det er mulig å få ned klimagassutslippene i sektoren med om lag 50 prosent innen 2030. De overordnede grepene er: Tilskynde null- og lavutslippsteknologi i alle transportformer, ta i bruk bærekraftig biodrivstoff i stort omfang, legge til rette for nullvekst i privatbilisme i mange byområder, og dette må skje ved overgang til mer bruk av kollektivtransport, sykling og gåing. Bolig- og næringsområder skal også utvikles slik at det fremmer lavutslipp i transportsektoren - noe som betyr enda bedre tilrettelegging for å bygge tettere og høyere rundt de sentrale kollektivknutepunktene. Ifølge planen skal staten engasjere seg både i bymiljøavtaler i ni byområder, og gå tungt inn i store kollektivsatsinger i store byer. Transportetatene foreslår en godsstrategi som vil gi overføring av gods fra veg til sjø og bane.

Et annet sentralt punkt i den neste transportplanen, som det også har vært de siste par årene, er satsingen på vedlikeholdsetterslepet. Dette har vært et nedprioritert område i mange år, og etterslepet vokste en periode kraftig. Det er allerede satt av betydelige midler til å ta igjen etterslepet, og forfallet har i stor grad stoppet opp - nå settes enda flere kroner inn og målet er å fjerne etterslepet. Dette vil naturligvis koste, men samferdselsministeren er tydelig stolt av hva man har fått til de siste årene, og vil nok sørge for at dette trykket øker ytterligere på i tiden fremover. Dette er vel anvendte kroner – å lukke vedlikeholdsetterslepet er noe av det aller viktigste man bør satse på innen norsk samferdsel.

Dette betyr selvsagt ikke at nyinvesteringer i vei og bane stopper opp. I den nye transportplanen er det fra fagetatene totalt foreslått å bruke 59,7 milliarder kroner per år, hvor også midler til Nye Veier AS inngår, med 5,1 milliarder kroner. Den øvre basisrammen som ble gitt Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket var i gjennomsnitt 77,7 milliarder kroner per år inklusive midlene til Nye Veier AS. Ved lav ramme var summen på 47,8 milliarder kroner per år. Man bør nok her kommer enda nærmere den øvre rammen.

Nå skal vi huske på at dette er et forslag fra transportetatene, på oppdrag fra samferdselsdepartementet. Nå skal denne etter hvert ut på høring og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har bedt om en bred gjennomgang av planen og han ønsker tilbakemeldinger fra mange hold. Denne skal så bearbeides i departementet før den skal ut til behandling i Stortinget våren 2017. Det er dermed mye som kan skje på veien. Det er slett ikke utenkelig at departementet ønsker å pøse på med enda flere kroner i planen slik at det kan bli bygget ut enda flere strekninger og at det skjer raskere.

Nå kommer en lengre periode der mange skal få si hva de mener om det nye forslaget. Dette er også noe vi kommer til å følge opp å bygg.no.

På bygg.no finner du også langt mer om forslaget til ny NTP – ikke minst hvilke prosjekter som vil bli prioritert i det videre arbeidet.

Nøkkelord:

Leder
 

47 konkurser i uke 15

 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

 

Her leveres koronatest som underentreprise

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen