- Nå går vi fra prat til handling på klimaområdet

- Det er en svært ambisiøs transportplan som i dag legges frem. I bunn for hele planen ligger klimautfordringen.

- Med denne transportplanen går vi fra prat til handling, særlig på klimaområdet, slår vegdirektør Terje Moe Gustavsen fast i en pressemelding.

Felles plan fra transportetatene og Avinor

NTP-dokumentet som legges frem mandag er et felles plangrunnlag til Nasjonal transportplan for årene 2018-2029. Det er Statens vegvesen, Jernbaneverket, Kystverket og Avinor som sammen legger frem plangrunnlaget.

Overskriftene for planen kan oppsummeres slik:

Samfunnets mobilitet

Samfunnets mobilitet opprettholdes, og befolkningsvekst, handel og økonomisk vekst vil føre til at transportomfanget øker.

Klimastrategien

Selv om det blir mer transport: Transportetatene mener det er mulig å få ned klimagassutslippene i sektoren med om lag 50 prosent innen 2030. De overordnede grepene er:

Tilskynde null- og lavutslippsteknologi i alle transportformer

Ta i bruk bærekraftig biodrivstoff i stort omfang

Legge til rette for nullvekst i privatbilisme i mange byområder.

Byområdene

Dette må skje ved overgang til mer bruk av kollektivtransport, sykling og gåing. Bolig- og næringsområder utvikles slik at det fremmer lavutslipp i transportsektoren.

Sammenhengende sykkelekspressveger er et nytt, offensivt tiltak for å få flere til velge sykkel til og fra jobb.

Ifølge planen skal staten engasjere seg både i bymiljøavtaler i ni byområder, og gå tungt inn i store kollektivsatsinger i store byer.

Godsoverføring

Transportetatene foreslår en godsstrategi som vil gi overføring av gods fra veg til sjø og bane. Dette skjer gjennom økt satsing på godstransport på jernbane, tilskuddsordning for gods på sjø og bedre sammenknytning mellom transportformene i knutepunkter der dette gir økt godsomslag.

Etterslepet fjernes

Transportetatene anbefaler å fjerne etterslepet i vedlikehold på vegene, jernbanen og kystens installasjoner i løpet av den neste NTP-perioden.

Drift og vedlikehold har fått økte midler de siste årene slik at forfallet i infrastrukturen har stanset. Dette er et godt utgangspunkt for å ruste opp veier, jernbane og kystens infrastruktur til en mest mulig robust og driftssikker standard.

Totalt er det anslått et etterslep på 55-60 milliarder kroner innenfor riksveg, jernbane og kyst.

Teknologiutvikling i transportsektoren

Intelligente transportsystemer (ITS) bidrar til sikkerhet, effektivitet og bedre overganger mellom transportformer. Eksempler på slik teknologi er trafikantinformasjon, trafikk- og flåtestyring, førerstøttesystemer, navigasjon, samt drift av infrastruktur og betalingssystemer.

Mer bruk av droner innen overvåking, inspeksjon og kartlegging gir store muligheter og reduserer risiko.

På lufthavnene kan vi komme til å få selvkjørende biler og økt bruk av fjernstyring av tårntjenestene.

Hovedtall i NTP-utredningen

Den økonomiske basisrammen til Statens vegvesen, Jernbaneverket og Kystverket er i gjennomsnitt 59,7 milliarder kroner pr år. Her inngår midler til Nye Veier AS på 5,1 milliarder kroner pr år.

Etatene er bedt om å foreslå hvordan midlene skal brukes ved:

Lav ramme på 47,8 milliarder kroner per år

Middels ramme på 71,7 milliarder kroner pr år

Høy ramme på 77,7 milliarder kroner per år inklusive midlene til Nye Veier AS.

Les mer om NTP her