Illustrasjonsfoto: Berit Keilen / SCANPIX

NTP-rapport: Størst investeringsbehov i Bergen

Bergen er den byen i Norge som har behov for det største løftet på både kollektivtilbudet og gang- og sykkelveiene, konkluderte en rapport nylig. Neste uke kommer svaret fra transportetatene.

Det skriver Bergens Tidende i en artikkel på sine nettsider.

Konklusjonen om Bergen kommer, ifølge avisen, frem i en av rapportene som er laget i forkant av Nasjonal Transportplan (NTP), hvor plandokumentet nå legges frem mandag 29. februar.

Da skal transportetatene legge frem sitt forslag til NTP for årene 2018 - 2029.

Prosjektgruppen skal ha gått gjennom de ni største byområdene i Norge, og sett på hvilke utfordringer og behov som må møtes for at områdene skal bli miljøvennlige og tilgjengelige. Den har også tallfestet behovene for hvert område, heter det i artikkelen på bt.no.

Ifølge notatet fra prosjektgruppen må det totalt brukes 275 milliarder kroner i byområdene for at den kommende trafikkveksten skal kunne tas av kollektivtrafikk, sykkel og gange. 80 prosent av dette er i og rundt de fire største byene: Oslo/Akershus, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren.

I Bergen er behovet anslått til 37,2 milliarder kroner, med 13,3 milliarder til gang- og sykkelveier, 2,3 milliarder til jernbane og 21,6 milliarder til andre kollektivtiltak.

Til sammenligning er behovet for Osloområdet anslått til hele 136,5 milliarder kroner i samme periode, men sett i forhold til innbyggertall, er det Bergen som kommer på topp, skriver BT.

I Oslo og Akershus er investeringsbehovet 92.000 kroner per innbygger, mens det i Bergen-området ligger på 120.000 kroner.

«Bergen ligger betydelig høyere enn de andre byområdene i anslått investeringsbehov per innbygger» heter det i rapporten.

Det er særlig behovet for gang- og sykkelveier som trekker opp for Bergens del, samt utbygging av Bybanen.

«Sykkelforholdene i Bergen er generelt lite tilfredsstillende, og sykkelandelen er lav. (...) Det kan skyldes et stort etterslep i satsingen på hoved- og bydelsnett for sykkel. Topografiske barrierer kan også bidra» heter det i rapporten.