Det skriver Caverion i en pressemelding torsdag.
Med mål om ett teknisk hus og én kilometer jernbane hver 14. dag skal piloten, ifølge Caverion, sikre rekordrask gjennomføring elkraftarbeidet på Jernbaneverkets gigantprosjekt.
Prosjektsjef i Caverion, Per Morten Rostille, understreker viktigheten av piloten.
– God dokumentasjon fra piloten er helt avgjørende for å gjennomføre prosjektet i henhold til de stramme tidsfristene, uttaler Rostille i pressemeldingen.
Fra Farriseidet utenfor Larvik til Porsgrunn skal det bygges 22,5 kilometer dobbeltsporet jernbane, fordelt på syv tunneler og ti bruer med en samlet prislapp på 6,6 milliarder kroner. Det nye sporet skal stå ferdig høsten 2018.
– Med god dokumentasjonen fra piloten produserer vi en montasjehåndbok for installasjonsarbeidet senere i prosjektet. Dokumentasjonen vil også legge grunnlaget for god forvaltning, drift og vedlikehold i ettertid, slik at vi kan sikre pålitelig og trygg infrastruktur for det moderne samfunnet, sier Caverions planlegger for prosjektet, Erik Askheim.
Jernbaneverkets gigantprosjekt er, ifølge pressemeldingen, delt opp i syv entrepriser, hvor Caverions elektrojobb er den største tekniske entreprisen.