Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Historisk godt resultat for NSB

NSB-konsernet hadde i 2015 et rekordstort driftsresultat på over 2,8 milliarder kroner. Likevel mener konsernsjef Geir Isaksen at NSB står overfor en svært krevende tid.

– Både reisetall og økonomiske tall viser at det jobbes svært godt i alle NSB-konsernets virksomheter. Det er derfor vemodig å vite at vi nå skal gi fra oss viktige deler av vår virksomhet til annet statlig eie som følge av jernbanereformen, sier NSBs konsernsjef Geir Isaksen.

Ifølge jernbanereformen skal aksjeselskapet Mantena overføres til Samferdselsdepartementet, mens ROM Eiendom vil bli et selskap under det nye Jernbaneinfrastrukturforetaket.

– Vi blir splittet på en ganske brutal måte, sier Isaksen.

Krevende endringer

NSBs togmateriell skal også overtas av staten, og mest sannsynlig blir også salgs- og distribusjonsløsninger løftet ut av NSB. I tillegg er det varslet konkurranse på norsk jernbane.

I løpet av 2017 blir det konkurranse på togstrekninger som tilsvarer rundt en firedel av NSB Persontogs omsetning.

– Selv om vi lar oss motivere av forestående konkurranse og allerede er godt i gang med å forberede oss, går vi inn i svært krevende endringer de neste årene. Vår største utfordring er å bli kostnadseffektive nok til at vi kan vinne konkurransene som kommer på norsk jernbane, sier Isaksen.

Satser mer på reiseliv

NSB vil satse mer på reiseliv for å ha flere bein å stå på når en rekke togstrekninger konkurranseutsettes.

Isaksen oppfordrer myndighetene til ikke å sette ut Bergensbanen på anbud på samme måte som de andre strekningene, men å la denne strekningen være åpen for flere aktører.

Bergensbanen er sammen med Flåmsbanen en del av NSBs reiselivsvirksomhet i dag.

72.4 millioner togreiser

NSB-konsernet hadde i 2015 driftsinntekter på rundt 15,4 milliarder kroner mot 15.3 milliarder kroner i 2014.

Driftsresultatet ble på 2,8 milliarder kroner, mot 2 milliarder kroner i 2014.

– I fjor var det 72.4 millioner reiser med NSBs tog. Dette er en betydelig vekst fra 2014. Veksten i antall reiser i Norge de siste fire årene er på 26 prosent. Vi ser av foreløpige tall at denne økningen har fortsatt inn i 2016, sier konsernsjefen.

CargoNet i pluss

– Det er spesielt gledelig at omstillingen i godsvirksomheten nå gir gode resultater. For første gang på åtte år leverer nå CargoNet et positivt driftsresultat på 89 millioner kroner mot minus 90 millioner kroner i 2014, forteller Isaksen.

Persontogvirksomheten hadde et driftsresultat på 1.208 millioner kroner i 2015, opp fra 659 millioner kroner i 2014.

Bussvirksomheten i Nettbuss hadde et driftsresultat på 172 millioner kroner i 2015, mot 120 millioner kroner i 2014.

Eiendomsvirksomheten i ROM Eiendom hadde et driftsresultat på 1.307 millioner kroner, mot 1.246 millioner kroner i 2014.

Vedlikeholdsvirksomheten Mantena hadde et driftsresultat på 51 millioner kroner, mot 47 millioner kroner i 2014.