Assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.

Kommentar: Jernbaneverket ønsker norske entreprenører

Jernbaneutbygging skaper store ringvirkninger i byggeperioden. En rekke firmaer er direkte involvert, og en stor underskog av selskaper er involvert som underleverandører, og enda mange flere opplever positive ringvirkninger av økt lokalt aktivitetsnivå. I en tid med redusert aktivitetsnivå i Norge, særlig innen oljesektoren, er denne sysselsettingseffekten av stor verdi.

Gunnar G. Løvås

Assisterende jernbanedirektør

Jernbaneverket har tradisjonelt benyttet norske entreprenører, og de fleste pågående entrepriser utføres av norske selskaper. I 2015 ble flere store kontrakter tildelt utenlandske selskaper, og dette har skapt debatt.

Vi er generelt godt fornøyd med norske entreprenører. De har tradisjonelt vært konkurransedyktige og vunnet oppdrag i konkurranse også med utenlandske aktører. Slik forventer vi at det vil være i stor grad framover, der kronekurs-justeringen vil gi de norske aktørene en betydelig forbedret konkurransesituasjon. Vi ønsker selvsagt å legge til rette for at norske selskaper kan lykkes.

Den siste tiden har vi tildelt enkelte store kontrakter til utenlandske selskaper. Da er det gledelig å se at de finner norske samarbeidspartnere og at det oppstår store, positive norske ringvirkninger. Som et eksempel kan vi nevne konsortiet bak tunnelborekontrakten på Follobanen. De har både ansatt mange nordmenn og engasjert mer enn 40 norske firmaer som underleverandører i store kontrakter, eksempelvis AF Gruppen, PEAB og Cowi.

Jernbaneverket er underlagt regelverket for offentlige anskaffelser. Kontraktstildelingen er basert på mest mulig objektive kriterier, der både gjennomføringsevne, kvalitet og pris vurderes. De siste årene har Jernbaneverket lagt stadig større vekt på gjennomføringsevne og kvalitet, slik at dette har utgjort opp til 50 % av evalueringen. Det er derfor lenge siden «lavest mulig pris» var eneste konkurranseparameter.

Det mange ikke har tatt inn over seg, er at også utenlandske aktører har kompetanse og erfaring og er dyktige på prosjektgjennomføring. Har man sett pyramidene i Egypt eller Colosseum i Roma, burde det ikke være overraskende. Konsekvensen av dette er ikke at kvalitetskrav utelukker utenlandske aktører og premierer norske. Generelt får norske selskaper god kvalitetsscore, men vi har også sett flere eksempler på at de utenlandske selskapene vinner kvalitetsvurderingen.

Det viktigste Jernbaneverket kan gjøre framover, er å utvikle en kontraktstrategi som gir norske aktører gode konkurransemuligheter, samtidig som det tilrettelegges for kostnadseffektiv prosjektgjennomføring.

Jernbaneverkets totale investeringsbudsjett beløper seg til om lag 12 mrd. kroner årlig. En stor del av dette er mindre og mellomstore prosjekter der regionale og lokale norske entreprenørselskaper og jernbanetekniske selskaper utfører det altoverveiende delen av oppdragene. Mye er også knyttet til rådgivningsoppdrag og prosjektering som i all hovedsak utføres av norske firma. Det er først og fremst i de store prosjektene at entreprisekontraktene er store og innslaget av utenlandsk konkurranse er større.

Jernbaneverkets totale utbyggingsoppdrag har vokst mye de siste årene. For å håndtere utbyggingsoppgaven har det vært nødvendig å gjøre kontraktene større, integrere flere fag inn i samme kontrakt, og øke andelen totalentrepriser. Dermed overlates også en større andel av utbyggingsjobben til markedet, det gis incentiver til kreativitet og innovasjon, mens Jernbaneverket kan konsentrere seg om de typiske byggherreoppgavene. Dette er en utvikling den norske bransjen har ønsket velkommen. EBA er positiv til mer totalentrepriser og synes kontraktstørrelser på rundt 3 mrd kroner er riktig. Enkelte norske aktører ønsker enda større kontrakter.

Vi ønsker å legge til rette for at norske entreprenører blir viktige samarbeidspartnere for oss i årene framover, og vi gjennomfører for tiden en samtalerunde med de største aktørene for å få innspill til vår framtidige kontraktstrategi. Som hovedbilde vil det fortsatt være en utvikling mot større kontrakter, mer flerfaglighet, økt andel totalentrepriser og internasjonal konkurranse.

Jernbaneverket forventer at 2/3 av antall kontrakter for de store prosjektene fortsatt vil være tradisjonelle utførelsesentrepriser, på 1 mrd kroner og lavere. Om lag 1/3 av antall kontrakter vil være større og i hovedsak totalentrepriser. Det vil være interessante oppdrag for alle deler av leverandørmarkedet. Både de lokale, regionale, nasjonale og internasjonale aktørene vil finne spennende prosjekter å konkurrere om.

Internasjonal konkurranse er ikke noe Jernbaneverket har funnet opp, det er en realitet i et felles europeisk økonomisk samarbeidsområde. Mange av de store norske entreprenørselskapene har den siste tiden sendt ut børsmeldinger om rekordomsetning, rekordresultater og historisk høye ordrereserver. Utbygging av samferdselsprosjekter bidrar til dette, og det tiltrekker seg selvsagt interesse fra utenlandske aktører som ser forretningsmuligheter i dette markedet.

Det er viktig at norske entreprenører forbereder seg på dette fremtidsbildet og styrker sin konkurranseevne, hensyntatt at dette handler om både kompetanse, gjennomføringskraft og pris.

Vi skal også gjøre vårt. Vi skal også i fortsettelsen sikre likeverdige konkurransevilkår og påse at norsk regelverk etterleves. Vi skal opprettholde det høye fokuset på sikkerhet på anleggsplassene og kvalitet i utførelsen. Vi skal bidra til utvikling av kompetanse og styrke lærlingeordningen. Og vi skal utvikle vår kontraktstrategi slik at det blir attraktivt for norske selskaper å delta i konkurransene.