<p>Det vil ta flere dager før årsaken til at en ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix</p>Torsdag er brueksperter fra Statens vegvesen, Reinertsen AS som har gjort de tekniske beregningene for brua, og Moelven Limtre som har levert og montert den, i gang med å undersøke årsaken til brukollapsen. Foto: Roar Holten, Statens vegvesenFoto: Roar Holten, Statens vegvesen

Leter etter årsaken til brukollapsen

Statens vegvesen uttalte onsdag at alle steiner skulle vendes for å finne årsaken til limtrebru-kollapsen på ny E6 i Sjoa i Gudbrandsdalen. Det vil trolig ta flere dager før ekspertene kan presentere en oppklaring av årsaksforholdene.

Fakta om Perkolo bru

· Beliggenhet: Sjoa / lokalvegbru over nye E6

· Brutype: Fagverksbru i tre

· Lengde: 49 meter

· Bredde: 5 meter

· Kjørefelt: 1

· Tålevekt: 65 tonn

– Vi vet ikke hvorfor brua kollapset, sier prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen. 

– Nå setter vi alt inn på å finne det ut. I dag er brueksperter fra Statens vegvesen, Reinertsen AS som har gjort de tekniske beregningene for brua, og Moelven Limtre som har levert og montert den, i gang med å undersøke hvordan dette kunne skje. Det er også innhentet andre grupperinger nå for selvstendig vurdering og analyse av situasjonen.

Moshagen kan ikke si hvor lang tid undersøkelsene vil ta.

̶ Jeg antar det vil gå noen dager frem i tid før vi kan legge fram beregninger. Onsdag kveld ble det gjennomført visuelle vurderinger for videre rapportering og vi har igangsatt maskineriet som kreves ved en slik hendelse, sier prosjektlederen.

 – Alle impliserte er selvsagt interessert å komme til bunns i dette så fort som mulig, samtidig må vi ta den tida vi trenger for å være sikre på å finne den rette årsaken til kollapsen, sier han.

Området rundt brua er sperret av så de som jobber med å finne årsaken, får gjøre sine undersøkelser i fred.

Perkolo bru, som den heter, kollapset da en tømmerbil krysset brua onsdag. Tømmertransporten ble utført på oppdrag for Statens vegvesen.


Ifølge gd.no er brua dimensjonert for å tåle 65 tonn, men kollapset da lastebilen på 31 tonn skulle kjøre over den.