Kunngjøringen kom under et møte i Horten onsdag. Jernbaneverket har etter en samlet vurdering av konsekvensutredningen konkludert med at Skoppum vest er det beste alternativet for nytt dobbeltspor mellom Nykirke og Barkåker.
– Alternativ 3 er samlet sett det beste alternativet. Det er rangert som best i den samfunnsøkonomiske analysen og gir best jernbaneteknisk funksjonalitet. Vi er derfor sikre på at dette er den beste løsningen for Vestfoldbanen i et større perspektiv, sier planleggingsleder Elsebeth A. Bakke.
Det er snart 25 år siden de første planene for en opprustning av Vestfoldbanen kom. Opprinnelig skulle en ny linje være klar i år 2000, men traseen er fortsatt den samme som i 1881, skriver NRK.
I henhold til Nasjonal transportplan for 2014 til 2023 skal et nytt dobbeltspor mellom Barkåker og Nykirke være klart innen 2023.
Anbefalingen fra Jernbaneverket skal nå vurderes av kommunestyrene i Horten, Tønsberg og Re.
- Nøkkelord
- Anlegg
- Jernbane
- Jernbaneverket