Kommentar: Hvordan kunne noe slikt skje?

Onsdag ettermiddag kom meldingen om at en fagverksbru i limtre kollapset på den nye E6 som er under bygging i Gudbrandsdalen. En tømmerbil som kjørte over brua falt ned sammen med restene av konstruksjonen. Spørsmålet er hvordan dette kunne skje?

Dette var en bru for lokaltrafikk over nye E6 Biri-Otta som falt ned. Brua ble montert i september i fjor, og det er ikke lenge siden det ble satt trafikk på brua. Det er selvsagt altfor tidlig å konkludere med hva som er årsaken til kollapsen, men eksperter har i kveld og skal i natt se på hva som kan ha skjedd.

Alle håper selvsagt man raskt kan komme i bunns i hvordan dette ulykken kunne oppstå; har det vært en feil ved prosjekteringen, utførelsen eller selve materialene ved konstruksjonen, er det monteringsarbeidet som har feilet eller er det at den har blitt brukt til andre formål enn det den er konstruert for. Prosjektleder Øyvind Moshagen i Statens vegvesen sier at brua uten problemer skal kunne tåle vekten av lastebilen som nå ligger blant restene av den ødelagte brua. Men dette skal enkelt og greit ikke kunne skje, og mange venter nå i spenning på hva som har ført til den voldsomme kollapsen. Dette er en av seks trebruer på den aktuelle strekningen, men de andre bruene skal være bygd opp med en annen konstruksjon.

Sjåføren ble skadet i kollapsen, tømmerbilen falt seks til sju meter ned, og alle håper selvsagt han skal komme fra ulykken uten alvorlige skader.

Det har de siste årene vært flere alvorlige ulykker på Statens vegvesens bruer. I 2013 kollapset en bru under bygging Trondheim – to personer mistet livet i den tragiske ulykken. Alle husker selvsagt også at Skjeggestadbrua knakk sammen på E18, heldigvis uten at noen ble skadet.

Disse ulykkene har oppstått ved forskjellige typer konstruksjoner og med det som kan virke som helt ulike ulykkesforløp. Det gjør selvsagt ikke saken mindre alvorlig. At såpass mange brukonstruksjoner har falt sammen på så kort tid er meget uheldig, og skal ikke skje. Disse ulykkene har blitt grundig evaluert og gransket, og det blir selvsagt også den siste ulykken. Man må helt enkelt finne ut av årsaken til kollapsen, og om det kan være fare for lignende ulykker ved tilsvarende konstruksjoner.