En ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixEn ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixEn ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixEn ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixEn ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixEn ny limtrebro over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdal kollapset onsdag med en tømmerbil oppå. Broen av limtre ble montert i september i fjor som et ledd i utbyggingen av nye E6 i Gudbrandsdalen. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpixPerkolo bru. Foto: Statens vegvesen.

Limtrebru over nye E6 i Gudbrandsdalen kollapset - Vegvesenet håper på rask avklaring

Ei bru over nye E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen kollapset onsdag ettermiddag, og en tømmerbil som var oppe på brua har falt ned. Eksperter er allerede i gang med å finne svar på hva som har skjedd.

Limtrebruer

Limtre til trebruene produseres i hovedsak med impregnert furu.

I tillegg blir ofte limtreet impregnert med kreosot etter at all bearbeiding er utført. Kreosot benyttes ofte og er et destillasjons-produkt av stenkulltjære og kreosotimpregnert limtre vil derfor lukte tjære.Denne behandlingen gir god holbarhet og tilfredstiller Statens Vegvesen sine prosjekteringsregler som sier at bruer skal ha 100 års levetid med et minimum av vedlikehold.

I tillegg til den kjemiske impregneringen benyttes ofte konstruktiv beskyttelse i form av f.eks. kobberbeslag.

Kilde: Moelven

- Det er snakk om en overgangsbru over E6 sør for Teigkamptunnelen i Nord-Fron. Brua var satt i drift, men det er foreløpig usikkert om bilen som var på brua da den kollapset hadde noe med prosjektet å gjøre, opplyser pressevakt Kari Hermanrud i Statens vegvesen region Øst til Byggeindustrien.

En tømmerbil var oppe på brua da den kollapset, men føreren av denne bilen skal bare være lettere skadd.

Ifølge gd.no er brua dimensjonert for å tåle 65 tonn, men kollapset da lastebilen på 31 tonn skulle kjøre over den.

Det er Impenia og K.A. Aurstad som har kontrakten på denne E6-parsellen.

Montert i september

Ifølge Gudbrandsdølen Dagningen ble trekonstruksjonen montert i september i fjor. Den er en av totalt seks trebroer levert av Moelven Limtre AS til den nye motorveien.

Brua som har falt ned har fått navnet Perkolo, og er 45 meter lang og fem meter bred. 

Privat adkomstvei

Prosjektleder Øyvind Moshagen for E6 Biri-Otta bekrefter at limtrebrua er en privat adkomstvei som det har vært trafikk på.

- Det bor ingen på oversiden av denne brua, den benyttes som adkomst til dyrket mark og skogsdrift. Vi vet at entreprenøren har brukt den for å komme på oversiden av veglinja, sier han til Byggeindustrien.

Prosjektlederen kan ikke uttale seg om årsaker til kollapsen, men opplyser at prepresentanter fra Moelven Limtre og brueksperter er på vei til Sjoa for å gjennomføre undersøkelser i løpet av ettermiddagen og kvelden.

- Jeg håper undersøkelsene vil bidra til at vi raskt kan komme ned i dybden og finne en årsak i løpet av kvelden eller natta, sier han.

Ikke bekymret for de andre bruene

Det er ytterligere fem limtrebruer på strekningen, men ingen eksakt lik som brua som kollapset. Moshagen bekrefter at brua er prosjektert av Reinertsen.

- Alle kvalitetssikringer og godkjenninger er gjennomført slik de skal. Jeg har ingen grunn til å være bekymret for de andre bruene, men nå skal vi snu alle steiner og finne årsaken, sier han.

- E6-prosjektene i Gudbrandsdalen har et skyhøyt sikkerhetsfokus. Hva tenker du selv i dag?

- Dette er en dramatisk hendelse og vi ble selvsagt veldig bekymret for vedkommende som kjørte bilen. Så langt vi vet har det gått bra med sjåføren. Med sikkerhetfokuset på prosjektet er det nå helt avgjørende å finne årsaken, sier Moshagen.