Teknologi- og utbyggingsdirektør Anette Aanesland i Nye Veier AS ønsker å vurdere mulighetene for å bygge smalere motorveier, slik som i Sverige, for å få redusert utbyggingskostnadene.

Nye Veier vil utfordre Vegdirektoratet på veinormalene

Teknologi- og utbyggingsdirektør Anette Aanesland i Nye Veier AS, vil se på muligheten for å bygge smalere motorveier i Norge for å redusere kostnadene.

– Vi ser ulike veibredder i Norge og Sverige, og vi ønsker å utfordre Vegdirektoratet på veinormalene når det gjelder dette i prosjektene våre. I Norge er det nesten 100 prosent dyrere å bygge veier enn i Sverige, som har en smalere motorveibredde enn oss, sier Aanesland til Byggeindustrien under Leverandørdagen til Nye Veier AS på Gardermoen i formiddag.

– Like trafikksikkert

Hun presiserer at eventuelt å bygge motorveiene smalere enn i dag, ikke skal gå ut over trafikksikkerheten.

– Vi kommer ikke til å gå inn for smalere veibygging hvis det ikke viser seg å være like trafikksikkert som det dagens veinormaler tilsier. Men når prisen for veibygging nesten er det dobbelte som i Sverige, så er vi nødt til å se på måten vi gjennomfører prosjektene på, sier Aanesland.

Vil bygge lengre strekninger

– Hva kan gjøres utenom å bygge veiene smalere?

– Vi har et landskap i Norge som gjennomgående er vanskeligere å bygge vei i enn i Sverige, og vi har også et høyere pris- og lønnsnivå. Dette er faktorer vi ikke kan gjøre noe med. Men vi kan for eksempel se nærmere på hvor lange strekninger vi bygger ut av gangen – hvor mange start/stopp det er i løpet av et prosjekt. Opp- og nedrigging av anleggsmaskiner koster mye penger, sier teknologi- og utbyggingsdirektøren i det nye veiselskapet.

På rådgiverjakt

Hun forteller at Nye Veier AS er i gang med å rekruttere tekniske rådgivere som skal bistå selskapet med hvordan man potensielt kan redusere kostnadene ved utbygging.

– Vi skal sammen se på hvilke muligheter som finnes. Målet vårt er jo å få ned den stigende kostnadskurven ved veibygging i Norge. For å få til dette, er vi nødt til å ta noen grep, sier Aanesland.

Nye Veier AS har noen formidable prosjekter som skal utbygges: E6 i Trøndelag, E6 i Mjøs-regionen, E18 Langangen-Grimstad og E39 Kristiansand-Sandnes.