Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Mange utfordringer for å sikre Nasjonalmuseet trygg grunn

Boring for peler som sikrer trygg fundamentering av Nasjonalmuseet. Bunnen ble nådd før jul 2015, med bunnplate 9,5 meter under bakkenivå. (Foto: NGI)

Publisert: 09.02.2016 15:33.

Det har vært to hovedutfordringer som har preget grunnarbeidene for det nye Nasjonalmuseet i Oslo.

  • Ny produktsjef armeringstilbehør for Celsa Steelservice

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!

  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av

  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Lars Sørgard

«Ikke hopp bukk over konkurranseloven!»
Les mer

Les også:

  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ny produktsjef armeringstilbehør for Celsa Steelservice
  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
  • - Veiene skal legge til rette for verdiskapningen Norge skal leve av
  • - Vi kommer til å kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes
  • Vannprisen 2021 til Simon Haraldsen
  • Rekordmange fagskolestudenter i fjor
  • Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger
  • Stengte ned Brønnøy etter smitteutbrudd på byggeplass
  • Nye Veier CEEQUAL -sertifiserer E39 Mandal-Lyngdal
  • Stor arbeidsøkt langs Dovrebanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Den ene var at det skulle lages en enorm, kompleks byggegrop uten at det gikk ut over nærliggende bygninger og infrastruktur, som omgir Vestbanetomten på alle kanter. Den andre var å fundamentere bygget på en trygg og sikker måte uten at det får negative konsekvenser for vei- og avløpstunnelene som går rett under.

NGI, Norges Geotekniske Institutt, har helt siden 2010 jobbet med å løse utfordringer knyttet til prosjekteringen og anleggsarbeidene. Oppgavene har bl.a. omfattet dimensjonering av spunt og stag, håndtering av forurensede masser, samt måling av poretrykk og observasjon og oppfølging av vannlekkasjer.

En milepæl ble passert før årsskiftet 2015-16, da bunnen av byggegropa ble nådd, og prosjektet for alvor gikk inn i byggefasen. Bunnen ble dekket med en støpt bunnplate mellom 0,8 og 1,5 meter tykk, heter det i en melding fra NGI.

NGI har levert en rekke tjenester innen geoteknikk, miljø- og ingeniørgeologi til Rambøll, som er rådgiver for byggherren Statsbygg innen alle tekniske fag. De siste årene har en eller to personer fra NGI vært å finne på anleggsplassen til enhver tid – som faglig støtte og kvalitetskontrollør for byggherre og konsulenter.

– NGIs eksperter innen ulike fagområder har vært gode bidragsytere og utgjort en viktig støttefunksjon for oss i forbindelse med grunnarbeidene, sier Ivar Barstad, prosjekteringsgruppekoordinator i Rambøll.

Geotekniker Trude Ørbech har vært prosjektleder for NGI på Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum den siste tiden.Hun forteller at hovedoppgaven har vært å bistå Rambøll med å gjøre løpende vurderinger og finne praktiske løsninger underveis.

– Løsningene må være robuste og forutsigbare, men samtidig fleksible nok til å gi muligheter for tilpasninger. Dette fordi det alltid kan oppstå endringer underveis i et så stort og komplekst prosjekt, sier hun.

Noen av ufordringene:
- Byggegropen går ned til hele 9,5 meter, som stiller svært høye krav til spunt og støttekonstruksjoner.
- Grunnen består dels av berg og dels av bløte masser.
- Trikken går tett inntil to sider av byggegropen.
- Kort avstand også til rampe/tilførselsvei ned til E18/Operatunnelen, samt innkjøring til kontorbygg på naboeiendommen.
- I fjellet rett under byggegropen går E18/Operatunnelen i to løp, og mellom disse og byggegropen går avløpstunnelen tilhørende VEAS, alt med få meters klaring.
- Det har vært nødvendig å forebygge drenasje til byggegropen i byggeperioden for å unngå setninger i omkringliggende områder.

Tett på 

– At vi er så tett innpå infrastrukturen har skapt utfordringer underveis, i tillegg til at det har vært mange parallelle aktiviteter å forholde seg til, forteller Trude Ørbech.

De trange forholdene gjorde at all fjerning av bergmasse skjedde ved hjelp av sømboring og pigging for å redusere rystelser sammenlignet med f.eks. sprengning. Videre blir deler av bygget fundamentert på stålkjernepeler, og disse blir konstruert og støpt inn på en spesiell måte, slik at de skal kunne tåle ørsmå bevegelser som følge av spenninger i byggets bunnplate.

– Ett hovedhensyn har vært å redusere risiko for skader på nabobygninger, konstruksjoner og infrastruktur tett innpå. Et annet hovedhensyn har vært å redusere risiko for skader på selve Nasjonalmuseet og samtidig bidra til å gi det en trygg, solid og varig fundamentering, oppsummerer Ørbech.

Enormt lærerikt prosjekt 

Geotekniker Thomas Sandene i NGI har arbeidet med Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum på heltid siden 2013, og har vært til stede på anleggsplassen det meste av tiden.

– Det har vært et enormt interessant og lærerikt prosjekt. Blant annet har vi underveis instrumentert stag og spuntvegger og målt trykk, slik at vi i etterkant kan sammenligne måleresultatene med beregningene vi gjorde på forhånd. På denne måten kan vi kontrollere at dimensjoneringen har vært riktig og i ettertid se i hvilken grad løsningene kan optimaliseres ytterligere, forteller Sandene.

– Vi lærer hele tiden mer om hva vi kan gjøre for å motvirke vannlekkasjer og setninger ved utførelse av dype byggegroper, og hva som er de mest optimale løsningene for å fundamentere et så stort bygg, legger han til.

NGI vil fortsette å være til stede på daglig basis fram til sommeren 2016, men vil være tilgjengelig som rådgiver for Rambøll så lenge det er behov. 

Nøkkelord:

Anlegg
 

Kommune frykter flere blir ufrivillige lovbrytere med nye regelforenklinger

 

- Vi kommer til å
kjøre mer bil, men bytrafikken kan dempes

 

- Veiene skal legge til rette for verdi-skapningen Norge skal leve av

 

Metrostav/Bertelsen
& Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

 

Stengte ned Brønnøy etter smitteutbrudd på byggeplass

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen