SHA-rådgiver med ansvar for koordinering i prosjekteringsfasen - Follobanen Tunnel TBM

Størst. Urban. Utfordrende. Raskere. Follobaneprosjektet er et pilotprosjekt for norsk jernbaneutbygging. Jernbaneverket bygger Follobanen for å gi kortere reisetid og bedre togtilbud. Follobanen skal gå direkte fra Oslo S til kollektivknutepunktet nye Ski stasjon og får Nordens lengste jernbanetunnel. Sammen med Østfoldbanen skal Follobanen legge til rette for mer effektiv og miljøvennlig transport. Follobanen blir innerste del av Intercity-utbyggingen sørøst for Oslo og er nå landets største samferdselsprosjekt.

FirmaJernbaneverket
FylkeOslo
Søknadsfrist21.02.2016

Ved utbyggingen av Follobanen er prosjektet delt opp i flere delprosjekter. Delprosjekt Tunnel TBM omfatter prosjektering og bygging av 18,5 km av Follobanens 20 km lange tunnel. Tunnelen bygges med to separate løp og denne delen av tunnelen skal hovedsakelig drives ved hjelp av fire tunnelboremaskiner (TBM). Disse skal operere fra ett felles angrepspunkt lokalisert på Åsland. Før TBM’ene kan starte, skal det sprenges ut oppstarthaller og logistikktunneler. Betongelementer skal kle tunnelen innvendig. Disse betongelementene skal produseres på Åsland. Ca. 5 millioner tonn masse skal tas ut av tunnelen og dels deponeres på Åsland og dels kjøres ut til eksterne deponier. Arbeidene omfatter også prosjektering og bygging/ montering av det jernbanetekniske anlegget.

Vi har ambisiøse mål på sikkerhet! Ønsker du å bidra sammen med vårt dedikerte prosjektteam?

SHA-rådgiver / KP vil jobbe tett sammen med SHA-leder og prosjekteringsleder for å følge opp at sikkerhet, for de som skal jobbe på anlegget og senere drifte og vedlikeholde, blir vurdert gjennom risikoanalyser i prosjekterings- og utførelsesfasen.

Arbeidene utføres som en totalentreprise. Totalentreprenøren har engasjert norske og utenlandske samarbeidspartnere, og fokus i vår arbeidsmetodikk er tilstedeværelse. Noe reisevirksomhet må påregnes. Kontraktspråket er engelsk.

SHA-rådgiver/ KP rapporterer til delprosjektets SHA-leder. Arbeidssted vil være på byggherrens anleggsrigg på Åsland i Oslo. Det er organisert transport mellom Oslo S og Åsland.

Arbeidsoppgaver

  • Ansvarlig for koordinering i prosjekteringsfasen
  • Følge opp risikoforhold i prosjektets SHA-plan og holde den oppdatert
  • Påse at totalentreprenøren planlegger, gjennomfører og dokumenterer risikoanalyser med tiltak for sikkerhet og beredskap
  • Bistå prosjektleder, prosjekteringsleder og SHA-leder med å holde fokus på fagområdet
  • Planlegge og gjennomføre sikkerhetskurs
  • Oppfølging av SHA på anleggsområdet gjennom f.eks. vernerunder og SikkerJobbAnalyser (SJA)
  • Registrere og følge opp uønskede hendelser i Synergi
  • I tillegg til ovenstående arbeidsoppgaver kan leder pålegge gjennomført arbeidsoppgaver som naturlig hører inn under fagområdet

Kvalifikasjoner

  • Relevant utdanning (gjerne teknisk). Relevant erfaring kan kompensere for utdanningskravet
  • Erfaring som KP er ønskelig
  • Kompetanse innen Byggherreforskriften, Arbeidsmiljøloven og Brann- og eksplosjonsvernloven med tilhørende forskrifter er ønskelig
  • Praktisk erfaring fra anleggsarbeid er ønskelig
  • Erfaring med oppfølging av SHA på anlegg er ønskelig
  • Erfaring med risikobasert sikkerhetsarbeid er ønskelig
  • Aktuelle kandidater vil forstå aktørenes roller og bidra til å følge opp byggherrens oppgaver med hensyn på SHA og totalentreprenørs forpliktelser
  • God muntlig og skriftlig formuleringsevne, både på engelsk og norsk

Personlige egenskaper

  • Du har gode samarbeids- og kommunikasjonsegenskaper. Du er målrettet. Du har evne til å beholde ro og oversikt ved stor aktivitet og tenker tverrfaglig.
  • Vi legger vekt på lojalitet i forhold til Jernbaneverkets etiske retningslinjer, og våre verdier som er åpen, profesjonell og engasjert.

Vi tilbyr

  • gode utviklingsmuligheter i en organisasjon i vekst
  • et godt arbeidsmiljø med dyktige kolleger og fagmiljøer
  • betalt pensjonsinnskudd i Statens pensjonskasse
  • betalt overtid og fleksible arbeidstidsordninger
  • personalbillett med NSBs tog
  • Stillingen lønnes etter stillingskode 1087 overingeniør / 1181 senioringeniør, i lønnstrinn 60 - 82, som for tiden utgjør 510 100 til kr. 826 000.

Staten som arbeidsgiver skal utnytte den fulle bredde i befolkningens kompetanse. Den statlige arbeidsstyrken skal i størst mulig grad gjenspeile mangfoldet i samfunnet. Derfor oppfordres alle kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb i Staten.

Om du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste må dette opplyses om og begrunnes i søknaden. Opplysninger kan bli offentliggjort selv om du har bedt om ikke å bli oppført på søkerlisten. Du varsles om reservasjon ikke tas til følge.

Søk stilling

Kontaktinfo:

Anne Kathrine Kalager, Prosjektleder Tunnel TBM, Tlf. 911 01 321
Geir Elvemo, SHA-leder, Tlf. 908 34 271


Vis flere stillinger: