– Med det aktivitetsnivået som vi vet kommer innenfor jernbane og sporvei i Norge framover, vil det bli kompetanse- og kapasitetsutfordringer, sier Johan Fossli. Foto: Caroline Roka

Johan Fossli til Atkins

Johan Fossli er ansatt som leder for Cross-border Engineering i konsulentselskapet Atkins Norge. 

 - Han skal bidra til at norske kunder får nyte godt av den internasjonale ekspertisen på engineering og baneprosjekter som finnes i det internasjonale Atkins-systemet, heter det i en melding fra selskapet.

– Med det aktivitetsnivået som vi vet kommer innenfor jernbane og sporvei i Norge framover, vil det bli kompetanse- og kapasitetsutfordringer. Det blir veldig spennende å jobbe på tvers av Norge, Danmark og Sverige for å skaffe mer kompetanse og kapasitet inn til norske baneprosjekter, sier Johan Fossli.

Han tiltrådte jobben 1. februar, og går inn i Atkins Norges ledergruppe. 49-åringen har 25 års erfaring fra skinnegående transportvirksomhet i blant annet Jernbaneverket, BanePartner, Bombardier og konsulentselskapet Rail-X.

– Med sin lange erfaring fra jernbane- og signalanleggprosjekter, skal Johan Fossli bidra til å bringe merkevaren Atkins til nye høyder i Norge. Han får ansvar for å bringe internasjonal innovasjon, beste praksis og verdensledende ekspertise fra Atkins-systemet til norske kunder, sier Pierre Bastviken, administrerende direktør i Atkins Norge.

Selskapet skriver i meldingen at Atkins i Danmark har tung jernbanefaglig kompetanse og et stort engineering-miljø med erfaring fra blant annet utrullingen av ERTMS-systemet i landet. De er for tiden engasjert av Jernbaneverket i prosjektet der det nye signalsystemet for Follobanen skal kobles til eksisterende signalsystem ved Oslo S, og koordinering av dette arbeidet blir noe av det første Fossli tar fatt på.

– Selv om de tekniske systemene er like i Norge og Danmark, så finnes det ulikheter i anvendelse, trafikkregler og funksjonalitet. Man bygger infrastruktur og gjennomfører prosjekter på litt ulike måter. Jeg håper å bidra til å bygge broer mellom kompetansen i Norge og Danmark, for å sikre at norske kunders krav og forventninger ivaretas og møtes av kompetansen i andre land, sier Fossli.

Sporvei er et annet høyaktuelt område. T-banen i Oslo skal bytte ut alle sine signalanlegg de nærmeste årene.

– Jeg kjenner mange i de norske, svenske og danske Atkins-miljøene fra før, og verdiene og kompetansen selskapet står for bidro sterkt til at jeg valgte å gå inn der. Det er ingen tvil om at Atkins jobber med spennende, tunge og viktige oppgaver for sentrale samfunnsinstitusjoner og virksomheter, sier Johan Fossli.