Ill. MIR, Statsbygg / Kleihues + Schuwerk

Finalistene i Nasjonalmuseets konkurranse om ny grafisk profil er klare

Nasjonalmuseets konkurranse om å utvikle ny logo og ny grafisk profil ble iverksatt i november i fjor, og er en konkurranse i to deler. Til den første kvalifiseringen mottok de hele 42 tilbud, fra norske og internasjonale aktører.

Disse er nå vurdert av en jury bestående av fem representanter fra Nasjonalmuseet samt to eksterne designere: Eivind Solberg (Art Director, Fjeldheim & Partners) og Margareth Rynning (Førstelektor, Westerdals Oslo School of Arts Communication and Technology).

Kriteriene for utvelgelse har vært oppgaveforståelse, forslag til arbeidsprosess, motivasjon samt vurdering av tidligere utførte arbeider.

– Etter en spennende prosess, er det nå en stor glede å få presentere de meget sterke finalistene. Den store interessen for konkurransen både i Norge og internasjonalt viser at det nye Nasjonalmuseet vekker god oppmerksomhet. Nå har vi store forventninger til de utvalgte kandidatenes forslag i finalerunden, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.

Følgende designbedrifter inviteres med videre:
Anti Inc. AS
Fabrique
Metric Design AS
Neue Design Studio AS
Snøhetta Brand Design AS

I finalerunden blir oppgaven å utarbeide skisseforslag til ny logo og ny visuell identitet. Forslagene leveres Nasjonalmuseet til påske. Deretter skal det juryeres, før endelig beslutning om valg av samarbeidspartner offentliggjøres i begynnelsen av mai måned.