Disse er nå vurdert av en jury bestående av fem representanter fra Nasjonalmuseet samt to eksterne designere: Eivind Solberg (Art Director, Fjeldheim & Partners) og Margareth Rynning (Førstelektor, Westerdals Oslo School of Arts Communication and Technology).
Kriteriene for utvelgelse har vært oppgaveforståelse, forslag til arbeidsprosess, motivasjon samt vurdering av tidligere utførte arbeider.
– Etter en spennende prosess, er det nå en stor glede å få presentere de meget sterke finalistene. Den store interessen for konkurransen både i Norge og internasjonalt viser at det nye Nasjonalmuseet vekker god oppmerksomhet. Nå har vi store forventninger til de utvalgte kandidatenes forslag i finalerunden, sier Nasjonalmuseets direktør Audun Eckhoff.
Følgende designbedrifter inviteres med videre:
Anti Inc. AS
Fabrique
Metric Design AS
Neue Design Studio AS
Snøhetta Brand Design AS
I finalerunden blir oppgaven å utarbeide skisseforslag til ny logo og ny visuell identitet. Forslagene leveres Nasjonalmuseet til påske. Deretter skal det juryeres, før endelig beslutning om valg av samarbeidspartner offentliggjøres i begynnelsen av mai måned.