<p>Montering og spenning av tårnkablene til Lågen bru er i gang. Foto: Roar Holten, Statens vegvesen.</p>Foto: Roar Holten, Statens vegvesenFoto: Jan Kvalen, Statens vegvesen"Gaffel" som kablene blir festet med i tårnet. Foto: Roar Holten, Statens vegvesenFesteskive som kablene blir festet i under brua. Foto: Roar Holten, Statens vegvesen

Monterer og spenner 44 tårnkabler på E6-bru

Nå montres og spennes de 44 tårnkablene på den nest største brua på E6 Frya-Sjoa-utbygginga, Lågen bru i Kvam.

Lågen bru er en skråkabelbru og jobben med å montere og spenne kablene pågår denne uken og ut neste uke, melder Statens vegvesen.

Den lengste kabelen er 100 meter, mens den korteste er 14 meter. Totalt skal det på brua monteres cirka 2.200 meter kabel med en diameter på 100 millimeter.

Store krefter

Kraften på jekken som strammer kablene er 3100 kilonewton (320 000 kilo). Det tilsvarer vekten av 180 personbiler eller tre stridsvogner. En gaffelanordning fester kabelen til tårnet, mens en festemutter med skive fester kabelen under brudekket.

Kablene spennes opp i to etapper. Den første gjennomføres når alle kablene er montert, mens andre etapper gjennomføres til våren/sommeren når rekkverk og asfalt er lagt.

- Nå er brua ferdig støpt med en ballastkasse på de ene side. Det er likevektprinsippet som gjelder. Når brua blir asfaltert til våren, blir det tilført mange tonn med asfalt og kablene må etterspennes, forklarer han.

Kablene er hengt opp i tårnene og blir i løpet av denne uken plassert i brudekket. Neste uke starter oppspenningen av kablene.

Italienere monterer og spenner

Impleina/Aurstad er hovedentreprenør for E6 Frya-Sjoa, mens det er italienske Daeli som leverer, monterer og spenner kablene med hydrauliske jekker.

- Første etappe av montering og spenning vil ta tre uker og Daeli vil også ta oppspenningen etter at asfalten er lagt. Italienerne er flinke og det er ser ikke ut til at de lar seg skremme av en kald, norsk vinter, sier Smidesang.

Fakta om Lågen bru

Beliggenhet: Bru på ny E6 over Lågen i Kvam, Nord-Fron

Byggetid: ca. 2 år - sommer 2014-sommer 2016

Brutype: Skråkabelbru

Lengde: 273,5 meter

Bredde: 15–18 meter

Antall kjørefelt: 2

Mengde betong til støping av brua: 8000 kubikkmeter = ca. 1150 betongbillass

Balastkasse: Fylt med 4230 tonn pukk

Tårn: To tårn med totalhøyde 60 meter, 50 meter over brudekket

(Kilde: Statens vegvesen)