Abid Q. Raja i Venstre. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

KrF og Venstre støtter privatisering av jernbanen

Mens jernbaneansatte er kritiske til planen om å konkurranseutsette en rekke togstrekninger, får regjeringen full støtte fra samarbeidspartiene.

KrF og Venstre gir regjeringen tommelen opp for jernbaneprivatisering over hele landet og står bak Høyre og Frps anbudspolitikk, skriver Klassekampen.

– Vi i Venstre var og er for jernbanereformen. Erfaringene fra konkurranseutsettingen på Gjøvikbanen som Bondevik II og venstrestatsråden gjennomførte, er gode, sier Abid Q. Raja, Venstres samferdselspolitiske talsperson og andre nestleder i transportkomiteen, til avisen.

KrFs samferdselspolitiske talsperson Hans Fredrik Grøvan er også positiv, men tar riktignok et lite forbehold:

– Jeg legger til grunn at regjeringen her høster erfaringer før man haster videre til en konkurranseutsetting av hele jernbanenettet vårt, sier han.

Halvparten av strekningene

Samferdselsdepartementet offentliggjorde torsdag at en rekke av landets jernbanestrekninger skal konkurranseutsettes i tråd med Stortingets vedtak fra i fjor.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen. I tillegg skal avtalen for Gjøvikbanen forhandles på nytt. Dette utgjør omtrent halvparten av landets jernbanestrekninger. Planen er at nye operatører skal starte fra desember 2018.

– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) torsdag.

Kritisk

NSB-sjef Geir Isaksen er også optimistisk, men planen er omstridt blant både NSB-ansatte og lokførerne.

– Selv om samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har bedyret at dette ikke skal være en konkurranse i lønns- og arbeidsvilkår, har jeg vanskelig får å se at det ikke skal skje. Hva skal man ellers konkurrere med? Fargen på togene? sier Jane Sæthre, fungerende leder i Norsk Jernbaneforbund, til Klassekampen.

Rolf Jørgensen som er leder i Leder i Norsk Lokomotivmannsforbund ser for seg dårligere pensjoner, verre arbeidstidsordninger og mer utrygghet.

– Ingen vidunderkur

Heller ikke opposisjonen på Stortinget er fornøyd med regjeringens privatiseringsiver. SVs Heikki Eidsvoll Holmås kaller dette dårlig nytt for de reisende, mens Senterpartiets samferdselspolitiske talskvinne, Janne Sjelmo Nordås, sier at det norsk jernbane trenger, er nye signalanlegg og mer dobbeltspor, ikke flere selskaper.

Også Miljøpartiet De Grønne er kritisk. Det samme er Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsmann Eirik Sivertsen som mener at privatisering ikke er noen vidunderkur for å få mer og bedre jernbane i Norge.