Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Halvparten av Norges togstrekninger konkurranseutsettes

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Publisert: 04.02.2016 11:24. Sist endret: 04.02.2016 12:11.

NSB kan få konkurranse. Regjeringen legger halvparten av Norges togstrekninger ut på anbud. Det dreier seg blant annet om Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen.

  • NVE: Trolig ingen store havvindprosjekter før 2030

  • Fornebubanen inviterer til leverandørkonferanse

  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

  • Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom

Nettleder

Lytt til næringen i utdanningsreformen

Les også:

  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
  • Vern om frontfagsmodellen
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Fornebubanen inviterer til leverandørkonferanse
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom
  • Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet
  • Fortsatt fall i fastlandsøkonomien
  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa
  • Rekordmange nye aksjeeiere så langt i år
  • Nå kommer snøen igjen
  • Arbeidsledighet og helsetjenesten er viktigst for velgerne
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensine

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Les også: Togprivatisering får laber respons fra Venstre

– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende. Denne formen for løsning er tidligere gjort på Gjøvikbanen og har vært vellykket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han understreker at dette gjøres i tråd med Stortingets vedtak fra i fjor.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen. I tillegg skal avtalen for Gjøvikbanen forhandles på nytt. På flere av disse strekningene kjører det i dag dieseltog.

– Vi satser på trafikkstart med operatørene fra desember 2018, sier samferdselsministeren.

NSB optimistisk

NSB får altså konkurranse, men NSB-sjef Geir Isaksen er optimistisk.

– Vi skal gjøre alt vi kan for å vinne disse kontraktene, og vi skal jobbe hardt for å være så godt forberedt som mulig for konkurransen, sier Isaksen.

– Vi drifter disse togstrekningene i dag, og vi kjenner kundene. Vi mener derfor at vi er i en god posisjon til å regne oss fram til riktig tilbud. Dette er trafikkpakker vi ønsker å vinne, slår NSB-sjefen fast.

Ifølge Aftenposten er det ventet at særlig det Hongkong-baserte togselskapet MTR kan gi NSB tøff konkurranse. MTR vant like før jul konkurransen om lokaltoglinjer rundt Stockholm og har tidligere uttalt at de vil være med i konkurransen om togstrekninger i Norge.

– En gledens dag

Nikolai Astrup (H), leder i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, omtaler dette som «en gledens dag for togpassasjerene».

– At det blir konkurranse på disse strekningene, legger grunnlaget for et forbedret tilbud til de reisende, sier han og viser til erfaringer fra Gjøvikbanen som ble konkurranseutsatt for noen år siden. Her var det NSB som vant anbudskonkurransen.

– Jeg tror at det å slippe til flere aktører, kan føre til innovasjon og nytenkning. Jeg har også tro på at NSB kan strekke seg og hevde seg i konkurransen, sier han.

To trafikkpakker

Anbudskonkurransen deles i to. Konkurransen om det som kalles Trafikkpakke 1 vil foregå i første halvår i 2017. Det omfatter Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Målet er at det skal inngås avtale med operatører i løpet av august neste år.

De øvrige togstrekningene omfattes av det som kalles Trafikkpakke 2, og her er målet at det skal inngås en avtale ved årsskiftet 2017/2018. 

Les også:
  • – Konkurranseutsetting av togstrekninger innen et år
  • Han er prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16
  • Største signalkontrakt signert på Follobaneprosjektet
  • Åpnet dobbeltsporet på Dovrebanen

Nøkkelord:

Anlegg, Jernbane
 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

 

Han tar over etter Bettina Sandvin i Vegvesenet

 

Arbeiderpartiet åpner for kommunal parkeringsavgift på privat eiendom

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen