Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Halvparten av Norges togstrekninger konkurranseutsettes

NSB kan få konkurranse. Regjeringen legger halvparten av Norges togstrekninger ut på anbud. Det dreier seg blant annet om Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen.

– Med dette ønsker vi å oppnå et forbedret kundetilbud og konkurranse om å levere de beste tjenestene til de reisende. Denne formen for løsning er tidligere gjort på Gjøvikbanen og har vært vellykket, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han understreker at dette gjøres i tråd med Stortingets vedtak fra i fjor.

Strekningene som lyses ut for konkurranse, er Sørlandsbanen, Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Raumabanen og Meråkerbanen. I tillegg skal avtalen for Gjøvikbanen forhandles på nytt. På flere av disse strekningene kjører det i dag dieseltog.

– Vi satser på trafikkstart med operatørene fra desember 2018, sier samferdselsministeren.

NSB optimistisk

NSB får altså konkurranse, men NSB-sjef Geir Isaksen er optimistisk.

– Vi skal gjøre alt vi kan for å vinne disse kontraktene, og vi skal jobbe hardt for å være så godt forberedt som mulig for konkurransen, sier Isaksen.

– Vi drifter disse togstrekningene i dag, og vi kjenner kundene. Vi mener derfor at vi er i en god posisjon til å regne oss fram til riktig tilbud. Dette er trafikkpakker vi ønsker å vinne, slår NSB-sjefen fast.

Ifølge Aftenposten er det ventet at særlig det Hongkong-baserte togselskapet MTR kan gi NSB tøff konkurranse. MTR vant like før jul konkurransen om lokaltoglinjer rundt Stockholm og har tidligere uttalt at de vil være med i konkurransen om togstrekninger i Norge.

– En gledens dag

Nikolai Astrup (H), leder i transport og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, omtaler dette som «en gledens dag for togpassasjerene».

– At det blir konkurranse på disse strekningene, legger grunnlaget for et forbedret tilbud til de reisende, sier han og viser til erfaringer fra Gjøvikbanen som ble konkurranseutsatt for noen år siden. Her var det NSB som vant anbudskonkurransen.

– Jeg tror at det å slippe til flere aktører, kan føre til innovasjon og nytenkning. Jeg har også tro på at NSB kan strekke seg og hevde seg i konkurransen, sier han.

To trafikkpakker

Anbudskonkurransen deles i to. Konkurransen om det som kalles Trafikkpakke 1 vil foregå i første halvår i 2017. Det omfatter Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen.

Målet er at det skal inngås avtale med operatører i løpet av august neste år.

De øvrige togstrekningene omfattes av det som kalles Trafikkpakke 2, og her er målet at det skal inngås en avtale ved årsskiftet 2017/2018