Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Han er prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16

Morten Klokkersveen er ansatt som prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16. Foto: Freddy Fagerheim

Publisert: 03.02.2016 15:19. Sist endret: 03.02.2016 15:29.

Morten Klokkersveen er ansatt i Jernbaneverket som prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss.

  • 47 konkurser i uke 15

  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert

  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020

  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

Nettleder

Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren

Les også:

  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • 47 konkurser i uke 15
  • Stort jordskred i Tana - hytter evakuert
  • OM Bakken Bygg AS ble Årets Byggmann 2020
  • Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di
  • Hus kollapset etter brann i Fotlandsvåg
  • Norsk massivtreprodusent omsatte for 242 millioner kroner i fjor
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
  • Her leveres koronatest som underentreprise
  • Utenlandske arbeidstakere får kompensasjonsordning
  • Regjeringen vil la USA sette opp infrastruktur på norske militærbaser
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger

Flere kontrakter

  • Rambøll bistår Ålesund med plan for rensing av havnebassenget
  • AF Gruppen bygger Vikingtidsmuseet
  • Seltor bygger for Entra i Oslo
  • Tverås signerte Hjelset-kontrakt
  • Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne
  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Det skriver Jernbaneverket i en pressemelding på sine nettsider.

Les også: Håper på byggestart for Ringeriksbanen og E16 i 2019

Prosjektet vil være et felles prosjekt mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen.

Klokkersveen er utdannet landskapsarkitekt, og har 20 års erfaring fra Statens vegvesen og Jernbaneverket, med ansvar for planlegging og utbygging av både vei- og jernbaneprosjekter. Han har blant annet vært prosjekteringsleder med ansvar forplanlegging av E18 i Vestfold og prosjektleder for utbyggingen av nytt dobbeltspor Holm-Holmestrand-Nykirke. Han kommer fra stilling som planleggingsleder for InterCity-strekningen Tønsberg-Larvik og Porsgrunn-Skien, heter det i pressemeldingen.

Les også: Lyser ut rådgiveroppdrag for Ringeriksbanen og E16

– Vi er glade for at Morten Klokkersveen har takket ja til denne utfordringen. Hans lange og svært relevante erfaringsbakgrunn vil være til stor nytte i arbeidet med Ringeriksbanen og E16. Det er en stor fordel at han har erfaring både fra vei og jernbane, at han kjenner både Jernbaneverket og Statens vegvesen, og at han har tung erfaring fra både planlegging og utbygging. Morten er samfunnsinteressert og har gode kommunikasjonsevner, og han er nysgjerrig i på arbeidsformer og gjennomføringsmodeller. Dette vil være helt avgjørende i et så stort prosjekt som dette, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.

– Det som særlig motiverer meg med denne stillingen er prosjektets samfunnsmessige betydning og prosjektets kompleksitet, der vi både innlemmer Ringerike i større grad med Oslo-området og korter ned reisetiden med tog til Bergen med nesten en time. Det er ekstra spennende å skulle lede et kombinert vei- og jernbaneprosjekt, der det er store ambisjoner for framdrift og vedtatt bruk av statlig plan, med byggestart allerede i 2019. Innholdsmessig blir dette et av landets mest spennende prosjekter, med både miljømessige og tekniske utfordringer, og behov for innovasjon både ved valg av løsninger og entreprisemodeller, sier Morten Klokkersveen selv i pressemeldingen.

Det innledende planarbeidet for Ringeriksbanen og E16 er, ifølge meldingen, ferdig, og arbeidet med reguleringsplaner og detaljplanlegging skal snart starte opp. Ringeriksbanen blir rundt 40 kilometer lang, fra Sandvika til Hønefoss, og mer enn halve distansen legges i tunnel. Det skal bygges dobbeltspor på hele strekningen, med ny stasjon ved Sundvollen. E16 Skaret-Hønefoss utgjør rundt 30 kilometer ny firefelts motorvei. Total prosjektkostnad er estimert til omtrent 26 milliarder kroner, skriver Jernbaneverket.

Målsetningen for prosjektet er byggestart i 2019 og åpning for trafikk i 2024.

Les også:
  • Rapport støtter råd om Ringeriksbanen
  • Ringeriksbanen og E16 Skaret–Hønefoss ut på høring

Nøkkelord:

Anlegg, Personalnytt, Jernbaneverket, Statens vegvesen
 

47 konkurser i uke 15

 

Norsk massivtre-produsent omsatte for 242 millioner kroner i fjor

Jørn Teksum ny daglig leder i Hey’di

 

Her leveres koronatest som underentreprise

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen