Morten Klokkersveen er ansatt som prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16. Foto: Freddy Fagerheim

Han er prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16

Morten Klokkersveen er ansatt i Jernbaneverket som prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16 Skaret-Hønefoss.

Det skriver Jernbaneverket i enpressemeldingpå sine nettsider.

Prosjektet vil være et felles prosjekt mellom Jernbaneverket og Statens vegvesen.

Klokkersveen er utdannet landskapsarkitekt, og har 20 års erfaring fra Statens vegvesen og Jernbaneverket, med ansvar for planlegging og utbygging av både vei- og jernbaneprosjekter. Han har blant annet vært prosjekteringsleder med ansvar forplanlegging av E18 i Vestfold og prosjektleder for utbyggingen av nytt dobbeltspor Holm-Holmestrand-Nykirke. Han kommer fra stilling som planleggingsleder for InterCity-strekningen Tønsberg-Larvik og Porsgrunn-Skien, heter det i pressemeldingen.

– Vi er glade for at Morten Klokkersveen har takket ja til denne utfordringen. Hans lange og svært relevante erfaringsbakgrunn vil være til stor nytte i arbeidet med Ringeriksbanen og E16. Det er en stor fordel at han har erfaring både fra vei og jernbane, at han kjenner både Jernbaneverket og Statens vegvesen, og at han har tung erfaring fra både planlegging og utbygging. Morten er samfunnsinteressert og har gode kommunikasjonsevner, og han er nysgjerrig i på arbeidsformer og gjennomføringsmodeller. Dette vil være helt avgjørende i et så stort prosjekt som dette, sier assisterende jernbanedirektør Gunnar G. Løvås.

– Det som særlig motiverer meg med denne stillingen er prosjektets samfunnsmessige betydning og prosjektets kompleksitet, der vi både innlemmer Ringerike i større grad med Oslo-området og korter ned reisetiden med tog til Bergen med nesten en time. Det er ekstra spennende å skulle lede et kombinert vei- og jernbaneprosjekt, der det er store ambisjoner for framdrift og vedtatt bruk av statlig plan, med byggestart allerede i 2019. Innholdsmessig blir dette et av landets mest spennende prosjekter, med både miljømessige og tekniske utfordringer, og behov for innovasjon både ved valg av løsninger og entreprisemodeller, sier Morten Klokkersveen selv i pressemeldingen.

Det innledende planarbeidet for Ringeriksbanen og E16 er, ifølge meldingen, ferdig, og arbeidet med reguleringsplaner og detaljplanlegging skal snart starte opp. Ringeriksbanen blir rundt 40 kilometer lang, fra Sandvika til Hønefoss, og mer enn halve distansen legges i tunnel. Det skal bygges dobbeltspor på hele strekningen, med ny stasjon ved Sundvollen. E16 Skaret-Hønefoss utgjør rundt 30 kilometer ny firefelts motorvei. Total prosjektkostnad er estimert til omtrent 26 milliarder kroner, skriver Jernbaneverket.

Målsetningen for prosjektet er byggestart i 2019 og åpning for trafikk i 2024.