Tunnelinnslag ved Laupland. Illustrasjon: Statens vegvesen / Cowi

MDG vil ha Rogfast-omkamp

Torfinn Ingeborgrud i Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener nye trafikktall viser at grunnlaget for Rogfast-prosjektet ikke er til stede.

Nye tall fra ferjesambandet Mortavika-Arsvågen viser at trafikken på strekningen steg med 26 biler fra 2014 til 2015, skriver Stavanger Aftenblad.

Disse tallene mener Ingeborgrud viser at den forventede trafikkmengden i 2024 som Rogfast-regnestykket bygger på ikke vil bli nådd, og at fylkestingets godkjenning av finansiering dermed må opp på nytt.

– Det er totalt urealistisk å tro på en økning på 1700 kjøretøy i løpet av ni år. Her tror man på en fortsatt bratt vekst som de siste ti år selv om veksten nå har flatet ut. Hvis vi får en moderat økning i trafikken framover, vil ikke regnestykket henge sammen selv om betalingsperioden forlenges til maks og prisene økes. Dette betyr at Rogaland tar en stor risiko, sier Ingeborgrud til Aftenbladet.

Også andre fylkespolitikere i Rogaland har lagt merke til trafikkutviklingen, men vil ikke være med på noen omkamp av den grunn.

– Han får preke i sin verden. Den er jeg ikke en del av. Rogfast er den samfunnsøkonomisk mest lønnsomme veiinvesteringen det er mulig å gjøre i Norge. Den må vi for all del holde fast ved. Rogfast vil bety enormt mye for næringslivet og for Rogaland som helhet. At trafikken dupper akkurat nå, bekymrer meg overhodet ikke, sier Terje Halleland i Frp til avisen.

Regjeringen har varslet en egen stortingsproposisjon om Rogfast senere i år.