Skansekaia

Fra v. HENTs prosjektleder Adeel Raja, Skansekaia Utviklings prosjektleder Albert Aarøe og arkitektene Ivar Aamlid og Thor Slyngstad som er partnere i Slyngstad Aamlid Arkitekter AS i Ålesund.

Skansekaia er det største byggeprosjektet i Ålesund siden Norsk Maritimt Kompetansesenter åpnet i 2012.
De tre store kontorblokkene i tre til fem etasjer, med lys naturstein og pussvegger i kombinasjon med glass, gir innseilingen til byen et moderne førsteinntrykk.

Fakta

Sted: Ålesund
Prosjekttype: Kontorbygg
Totalkostnad: 520 millioner kroner
Kontraktsum (HENT):
505 millioner kroner
Bruttoareal inkludert garasje: 22.800 kvm
Tiltakshaver: Skansekaia Utvikling
Totalentreprenør: HENT
Arkitekt:
Slyngstad Aamlid Arkitekter
LARK: Gullik Gulliksen Vest
Rådgivere: RIB: Tømmerdal Consult l RIE: Kvalsund Ingeniører
l RIV: Riksheim Consulting
Andre rådgivere:
Norconsult, Cowi, Rambøll
Underentreprenører/leverandører: Betong plasstøpt kjeller: Pol
Betong l Betongelementer: Markucial Norge, Spenncon, Spennteknikk l Blikkenslager og smed: Langvas l Branntetting: Firesafe l Tømrer-
arbeider: Byggsmart Bygg l Elektro: EL24 l Fasade naturstein: Ellingard l Heis: Heisplan l Himlingssystem: Mobilia Artica, Bygg Montering Møre l Innv. dører: Roger Holm Prosjekt l Innv. gulvbelegging (flis, vinyl, teppe): Nielsen og Mele l Innv. tømmer: EFC Norge, MK Bygg l Kantine kjøkkener: Myhrvold l Lås og beslag: Møre Beslag l Maler: Malermester Martin Uggedal, Ullevål Malermesterforretning, Malerfirma Edvarsson l Mini-kjøkkener: Sigdal l Parkett: Parkettgruppen l Peling: Fundamentering l Riving: PeWe Entreprenør l Rør: Rørlegger-
sentralen l Spesiell innv. innredning: Møre Innredning l Ståltrapp og glassrekkverker: Geilafer l System- og glassvegger: OroshazaGlas, Bygg Montering Møre l Tekking: Langvas l Tynnpuss: RS Gulv l Utomhus og grunn: ACO Anlegg l Utv. fasadefuger: Murerfirma Thor Aune l Utv. persienner: Solskjermings-
gruppen l Utv. fasadepuss: Nielsen og Mele l Utv. fasadetømmer: EFC Norge l Utv. rekkverker: Midthaug l Ventilasjon: VVS Teknikk l Vinduer og alu: UPB

Jugendbebyggelsen ved Brosundet, som er Ålesunds varemerke mer enn noe annet, ligger bare et drøyt steinkast bakenfor – men har på ingen måte havnet i skyggenes dal bak det nye.

I likhet med NMK domineres Skansekaia av maritim virksomhet. Unntaket er at Sunnmøre Tingrett har kommet inn som leietager i et av de tre byggene. Ved innflyttingen er samtlige 17.500 kvadratmeter kontorarealer og i tillegg 5.500 kvadratmeter garasjeplass i underetasjen bortleid.

Rederi og verft
Farstad Shipping ASA leier hele bygg A (5.400 kvm) som er bygd lengst mot vest med en fantastisk utsikt mot øyene ytterst mot havet. I bygg B (6.200 kvm) flyttet skipsbyggingsgruppen Vards hovedkontor inn allerede før jul og leier to tredeler av bygget. Resten er utleid til Domstoladministrasjonen. I bygg C (4.300 kvm) blir det transittlager for Hurtigruten og passasjerterminal for Skansekaia og Kystverkets hovedkontor skal inn og legger beslag på tre etasjer. På toppen, i femte etasje, skal Ålesundrederiet Volstad Shipping flytte inn.

Til sammen blir det rundt 450 kontorarbeidsplasser i de tre kontorblokkene.

Bak dette store bygge-
prosjektet står selskapet Skansekaia Utvikling AS som eies med en tredel hver av Ålesund-selskapene Tyrholm & Farstad AS, Brødrene Jangaard AS og H.I. Giørtz Sønner AS. Ålesund Havnevesen er grunneier, og det er inngått en festeavtale med Skansekaia Utvikling AS.

Beslutningen om bygging på Skansekaia kom nok i grevens tid, for flere av de nye leietakerne er nå rammet av innskrenkingene i oljesektoren som har ført til skip i opplag, ordretørke og nedbemanninger på Nordvestlandet.

Byfornyelse
Det var en lang prosess før byggingen omsider kom i gang i januar 2014. Bydelen Skansen bar preg av stagnasjon. Bygningene på Skansekaia nærmeste ropte på fornyelse. For Ålesund kommune var det viktig å legge forholdene til rette for mer aktivitet i denne delen av byen, som ligger tett opptil Brosundet og den vakreste delen av Ålesunds jugendbebyggelse.

– Dette har vært et stort prosjekt som lett kunne gitt mange og store problemer underveis, men det er gjennomført uten større problemer. Dette skyldes god gjennomføring og godt samarbeid. Fra byggherrens side er det tilfredshet med jobben som er gjort, sier Skansekaia Utviklings prosjektleder, Albert Aarøe.

HMS-oppfølgingen har vært god gjennom byggeperioden, men det har vært én alvorlig hendelse. En tømrer ansatt hos en underentreprenør falt åtte-ni meter da et stillas på hjul kom i bevegelse og bikket. Årsaken ser ut til å være at hjulene på stillaset ikke var avlåst. Tømreren i 30-årsalderen overlevde fallet og er på bedringens vei.

Moderne uttrykk
Slyngstad Aamlid Arkitekter har gitt bygningene et selvstendig, moderne arkitektonisk uttrykk og har vektlagt både en naturlig utvidelse av bystrukturen og hensynet til kontakten mellom Brosundet og Skansekaia med Valderhaugfjorden utenfor. Tre adskilte bygg med god lufting mellom gir visuell kontakt mellom fjorden og sundet innenfor.

– Det har også vært viktig for oss å gjøre området mest mulig tilgjengelig for publikum, sier partnerne i Slyngstad Aamlid Arkitekter AS, arkitektene Ivar Aamlid og Thor Slyngstad til Byggeindustrien.

De sier at både Ålesund kommune, fylkeskonservatoren og riksantikvaren har spilt en konstruktiv rolle i arbeidet fram til den løsningen som nå er blitt en realitet.

– Vi er godt fornøyd med resultatet, og er særdeles tilfreds med at byggherren har holdt fast på en høyverdig materialbruk i fasaden, og at uteområdene er vektlagt på en kvalitetsmessig god måte, sier Aamlid og Slyngstad.

Trang tomt
Den utvendige materialbruken består av lys naturstein, glass og lys STO-puss. I gate- og oppholdsområdene er det brukt mye brostein og granitt i tillegg til at de små parkområdene skal oppgraderes.

HENTs prosjektleder, Adeel Raja, har pendlet mellom København og Ålesund i hele byggeperioden. Han forteller om en byggeprosess som har gått veldig bra, til tross for et trangt byggeområde mellom bysentrum og sjøen.

– Vi har også arbeidet veldig tett innpå nabobygg som har vært verneverdige. Det ble derfor gjort spesielle sikringstiltak i forbindelse med utsprenging av tomten, sier Raja.

Bygget er fundamentert direkte på fjell eller med peler på fjell. Parkeringsarealet ligger under flomålet, men det er ingenting som tyder på annet enn at det både er tørt og tett der til totalt ca. 200 biler skal parkeres. Kjelleretasjen er plasstøpt, mens bygget for øvrig har reisverk av stål- og betongelementer. Alle elementene ble for øvrig levert med båt på grunn av plassen.

Skansekaia er normalt hurtigrutekai, men både Hurtigruten og cruiseskip har i byggeperioden anløpt andre kaier i Ålesund.

Timeplanen holdt
Adeel Raja er fornøyd med å ha holdt timeplanen og vel så det. Byggearbeidene startet 6. januar 2014 og prosjektet ble overlevert til byggherren 11. januar 2016 som forutsatt. Bygg B ble endatil delvis innflyttet allerede 15. desember 2015.

Ifølge Raja har det – til tross for en stram framdrift - vært et godt samarbeid på anleggsplassen. Han skryter av alle aktørene i byggeprosjektet.

– Samarbeid, kvalitet og fremdrift har værtviktige stikkord. Er alt dette på plass, kommer resten av seg selv og resultatet blir godt, sier Raja.

Han mener at både HENT og underentreprenørene har kommet bra fra dette byggeprosjektet også økonomisk. Ingen sitter igjen med røde tall.


Flere prosjekter