Johan Follestads vei 15

I Follestad Næringspark i Røyken har Asker Entreprenør bygget et topp moderne bilklargjøringsanlegg for importøren Birger N. Haug.

Fakta

Sted: Åros i Røyken
Prosjekttype:
Klargjøringsanlegg for biler
BTA: 24.000 kvm
Byggherre: Follestad C3 AS
(Birger N. Haug Holding)
Byggeledelse og uavhengig kontroll: Takstforum
Totalentreprenør:
Asker Entreprenør
Arkitekt:
Arkitektkontoret Birger Håheim
Rådgivere: RIB Grunn, betong og prefab: Bright l RIBR: Øyvind Stokke
l RIE og RIV: Moe Rådgivende Ingeniører l Teknisk koordinator: ECT
Underentreprenører/leverandører: Brakkerigg: Bas Maskinutleie l Grunnarbeider: Isachsen Entreprenør l Betongleverandør: Norbetong l Gulvstøp: Gauksås l Prefab betongelementer: Contiga l Fasadelementer: Borg Bygg l Leverandør fasadelementer: Paroc l Rør og sprinkling: Oras l Elektro: Elektro-Term l Ventilasjon: Bryn Byggklima l Taktekking: Loggia Tak l Heis: kone l Byggestrøm: Ramirent l Porter: Windsor Door l Leverandør vaskegate og -anlegg: Wash Tec l Leverandør lakkboks: Holgers l Sikringsutstyr og dekkeforkant-
sikring: Safetyrespect l Vinduer: Norgesvinduet

Anlegget på vel 24.000 kvadratmeter blir Nissan- og Subarubilenes første møte med Norge etter ankomsten til Drammen havn. Her blir det mottakskontroll, skadesjekk, det gjøres de nødvendige tester enda en gang, avvik korrigeres, de klargjøres teknisk med det utstyret kundene har bestilt før de nok en gang shines. Men anlegget i Røyken får også en stor bruktbilavdeling, der private kunder kan komme og vurdere kjøp av brukt bil.

– Vi har bygget for fremtiden. Med full drift og flere skift skal vi klare å håndtere 14.000 nye og brukte biler i året. Men til å begynne med regner vi med at ca. 4.500 biler vil kunne gå gjennom systemet her, sier driftsleder i Birger N. Haug, Halvor Halland.

Tidligere var det visse operasjoner som ble outsourcet. Dette er arbeid som bilimportøren fra nå selv vil gjøre i eget hus. Det er beregnet at Birger N. Haug vil sysselsette ca. 40 personer inkludert økonomiavdelingen som flytter fra Bærum.

Alt under tak
Birger N. Haug flytter fra et tilsvarende anlegg i Lier, som etter hvert ble for lite og der bilene måtte parkeres utendørs hele året. Anlegget i Røyken inkluderer også et fire etasjers parkeringshus der samtlige biler kan stå beskyttet for vær og vind.

– I Lier hadde vi en ti mål stor tomt der vi kunne ha opptil 250 biler stående ute. Kom det 10 cm snø, måtte alle børstes frie for snø, de måtte kjøres vekk for at plassen skulle brøytes, før de kunne kjøres tilbake igjen. Her vil vi spare voldsomt mye arbeid ved at vi kan ha mellom 700 og 800 biler stående tørt innendørs hele året, forklarer Halland.

Lave priser og god plass
Tomteprisene gjør at stadig flere flytter lenger unna byer og tettsteder. Tomta er på 23 mål og ligger i Follestad Næringspark, som er utviklet av Røyken kommune. Relativ kort avstand til både Drammen og Oslo gjør at stadig flere areal- eller logistikkrevende virksomheter nå flytter hit.

Byggherre er Birger N. Haug Holding gjennom selskapet Follestad C3 AS. Arkitektkontoret Birger Håheim har stått for utformingen, mens byggeledelsen har blitt ivaretatt av Takstforum. Asker Entreprenør er totalentreprenør med en kontrakt på vel 101 millioner kroner, inkludert p-huset med påkjøringsramper som skal overleveres i mars.

Uten store utfordringer
– Vi var optimister med tanke på bygningsmessige utfordringer, vi så det som et ganske ordinært prosjekt. Oppstarten var i midten av november 2014, med igangsettelse av grunnarbeider for bunnledninger og støpearbeider i desember. Contiga kunne sette første søyle allerede 9. desember. En snill vinter med lite snø og med grei temperatur gjorde at arbeidet gikk uten uhåndterbare problemer. Det var satt av fire måneder til prefabmontasjen, men allerede i begynnelsen av mars var vi i gang med isolering av taket, sier prosjektleder Øyvind Gran i Asker Entreprenør.

Klargjøringsanlegget og p-huset ligger vegg i vegg, og er begge kledd med Paroc sandwichelementer slik at de fremstår som en enhet. Energien til anlegget kommer via en utvendig varmeveksler, men en elkjele på 250 ampere for å ta spisslastene. De forskjellige prosessene, som lakkanlegget, krever store mengder lufttilførsel. 6.000 kubikkmeter luft går til lakkanlegget, 30.000 kubikkmeter til første etasje, mens bruktbildelen er dimensjonert til å få 20.000 kubikkmeter luft.

I grunnen ble det lagt ned drivstofftanker, spilloljetanker og spylevesketanker for retur. Det er også lagt ned et større antall tanker i bakken for å klargjøre for et fremtidig vannrenseanlegg, slik at gråvannet fra bilvask kan nyttes på ny.

– Vi har vært en del rundt for å hente inn ideer, planleggingsprosessen har vi brukt god tid på. Vi har etter mange år gjort oss viktige erfaringer, så vi visste godt hva som kunne effektiviseres. Hele poenget er at alt er på ett plan, og at det er en effektiv og rasjonell flyt i prosessene. Også selve byggeprosessen gikk veldig smidig og raskt, understreker Halland.

Transport til og fra flere avdelinger er dødtid. Halland viser til en transportskinne i gulvet der bilene fritt og av kun en person kan skyves sideveis i klargjøringshallen og parkeres tett i tett. Den er plassbesparende, man slipper snusoner, og gir også et bedre inneklima ved at behovet for oppstart av hver bil minimeres.

– En skinnegang til denne bruken kjenner jeg ingen andre som har, sier Halland.

De avanserte biltekniske prosessene, løftebukker og utstyr til arbeidsstasjonene er byggherreleveranser.

– Meningen var at bygget skulle overleveres byggherre 1. november, de ville da ha ca. to måneder på installasjon fra sine leverandører. Men de fikk komme til vesentlig tidligere enn opprinnelig planlagt, sier Gran.


Flere prosjekter