Byggmax-direktør Magnus Agervald

Byggmax vokser kraftig på nettet

Svenske Byggmax øker trykket på nettet. I tredje kvartal utgjorde nett­handel nær 10 prosent av omsetningen.

Byggmax på nett

• Den svenske byggevarekjeden Byggmax lanserte netthandel i 2009.

• Byggevarekjeden har over 100 varehus i Norge, Sverige og Finland.

• Byggmax kjøpte opp e-handelsselskapet Buildor i fjor høst og sluttførte nylig oppkjøpet av den offensive onlineaktøren Skånska Byggevaror for over 700 millioner kroner. Skånska Byggevaror har allerede hatt suksess på nett i Norge med Grønt Fokus.

En Cervo-undersøkelse gjort på vegne av Byggevareindustrien, Norsk Trevare og Treindustrien i høst, viste at handel av byggevarer på nett kun utgjorde rundt 1-2 prosent av totalomsetningen til den norske byggevarehandelen.

– Byggevarehandelen er en sinke på nett sammenlignet med andre bransjer, slo både nett- og bransjeeksperter fast.

Flere oppkjøp

Men tall fra Byggmax, som nylig har brukt rundt 800 millioner kroner på å kjøpe opp store onlineaktører som Buildor og Skånska Byggvaror, viser at ikke alle er like trege. I tredje kvartal i fjor hentet byggevarekonsernet, som omsetter for rundt fire milliarder på årsbasis, nær 10 prosent av sin omsetning fra nettet i Norge, Sverige og Finland.

– Vi bryter ikke ned tallene på hvert enkelt land, men ser at Norge ligger noe etter Sverige og Finland av den enkle grunn at den norske logistikken er mye vanskeligere. Det er kort og godt dyrere, sier administrerende direktør i Byggmax, Magnus Agervald til Byggeindustrien.

Likevel tror Agervald at Byggmax er blant byggevarekjedene som har kommet aller lengst på netthandel i Norge.

– Vi har nok holdt på lengst av de store og jeg mistenker også at vi er blant de som har den beste omsetningen. Jeg er overbevist om at netthandelen innenfor byggevarer kommer til å øke ytterligere i året som kommer. Sortimentet vårt på nettet i Norge er også i kraftig vekst. Mens man finner i overkant 2.000 varer i en fysisk byggevarebutikk, tilbyr vi nå 20.000 produkter på vår norske nettside, sier Agervald.

Han sier oppkjøpene av de to onlineaktørene Buildor og Skånska Byggvaror har vært strategisk viktige for Byggmax-kjeden.

– Men det kommer ikke påvirke satsingen for Byggmax-formatet i Norge. Vi kommer til å fortsette å satse mye i det norske markedet, sier Agervald.

Kraftig signal

Nettutviklingen til Byggmax blir lagt merke til i den norske byggevareindustrien.

– Dersom Byggmax hadde en andel på nær 10 prosent av omsetningen sin fra nett i tredje kvartal, så er det et kraftig signal om at nettet får en stadig sterkere posisjon. Det er en sterk utvikling og det underbygger bare det vi har sett gjennom vår egen undersøkelse fra i fjor, nemlig at det er store sprik i både forventninger og andel, sier administrerende direktør Øyvind Skarholt i Byggevareindustriens forening.

Han mener Byggmax har klart å ta en tydelig posisjon på nettmarkedet.

– Netthandel av byggevarer er helt i startfasen, og jeg er rimelig sikker på at produsentene vil følge med på denne utviklingen. Hittil har netthandel vært relativt beskjedent, men når enkelte aktører kommer opp i 10 prosent av omsetningen, er det klart det er interessant, sier Skarholt.