Brutårnet på Narvik-siden er ferdig støpt, og klargjøres nå for stålarbeidet. Foto: Line Vestnes, Statens vegvesen.

Ett brutårn ferdigstøpt på Hålogalandsbrua

Ved E6 Hålogalandsbrua utenfor Narvik så er brutårnet på Karistrand, nærmest Narvik, støpt helt til toppen, og rager nå 172 meter over havet.

I tillegg til at brutårnet på Narvik-siden er ferdig støpt, ligger brutårnet på andre siden av fjorden an til å bli ferdig før påske. Dette tårnet vil da ha en høyde på 167 meter over havet. 

Når tårnhusene er ferdig montert på det igjen vil tårnene nå en endelig høyde på 179,1 meter på Narvik-siden og 173,5 meter på Øyjord-siden. 

Stålet kommer 

1. mars begynner stålentreprenøren med sine arbeider på brua. De starter med å montere fjellfester på begge sider av fjorden, for å klargjøre for gangbanen som skal strekkes opp mellom brutårnene. 

Denne gangbanen skal entreprenøren bruke som en plattform og gjøre de i stand til å starte arbeidet med å montere stålelementene på brua. 

Gangbanen blir ferdig i løpet av forsommeren, og når det er gjort skal delkablene strekkes over fjorden. Disse er allerede ferdig produsert og ligger klar for oversendelse med båt fra fabrikken i Kina. Kablene skal strekkes fra Øyjord-siden og til Karistrand. 

Veiarbeidene snart ferdig 

Veiarbeidene på Øyjord er i hovedsak ferdig, og ellers står det igjen siste del av veibyggingen fra Ornes-krysset til brua på Karistrand. Dette arbeidet skal sluttføres i løpet av sommeren. 

I forbindelse med den nye veien som åpner sammen med brua, er det laget to kortere tunneler: Ornestunnelen (270 meter) på Karistrand og Storlikolltunnelen (330 meter) på Øyjord. Disse er klargjort for montering av elektro, og dette arbeidet starter senere på året.