Biltema på jakt etter tomter

Biltema omsatte for 3,4 milliarder i 2015, mer enn en tredobling på ti år. Kjeden er på tomtejakt på ni forskjellige steder i Norge.

For ti år siden rundet den svenske kjeden én milliard kroner i årlig omsetning i Norge, for fem år siden to milliarder. I høst ble tre milliarder rundet, og fjorårets omsetning endte på over 3,4 milliarder.

– Planen har vært å vokse, men ikke å runde milliardmilepæler nøyaktig hvert femte år. 2015 ble et fantastisk år for oss, sier administrerende direktør Knut Svenningsen i Biltema Norge.

Omsetningsøkningen ble på 16,6 prosent, med en organisk vekst på 12 prosent.

Populære etableringer

Veksten fortsetter inn i 2016. Kjeden er på tomtejakt, spesielt i Tromsø, Bodø, Ålesund, Stavanger, Harstad, Asker, Skøyen, Lier og Tønsberg.

– Med unntak av Stavanger og Skøyen er dette steder vi allerede er etablert på, men vi ønsker større lokaler fordi handelen går godt. Grunneiere som har en aktuell tomt eller egnet bygg må bare ta kontakt, sier Svenningsen.

For tiden jobbes det spesielt med Stavanger etter at planen om å etablere seg på 5000 kvadratmeter ved Forus ble stoppet av reguleringsbestemmelser.

– Vi ønsker virkelig å satse i Stavanger, og føler at vi står litt med lua i hånda her. Vi har femti arbeidsplasser å tilby hvis vi får lov å etablere oss, sier Biltema-sjefen i Norge.

De nye varehusene som ble åpnet i fjor betød til sammen 200 nye arbeidsplasser.

– Vi får alltid svært mange jobbsøknader når det blir kjent at vi skal etablere oss, særlig på mindre steder, sier Svenningsen.

Nye varehusåpninger i 2016 blir i Svolvær, Drøbak og Orkanger hvis alt går etter planen.

Her utvides det

El-sykler tok skikkelig av i fjor, Biltema doblet salget. En dobling ble det også av rednings- og flytevestsalget, godt hjulpet av flytevestpåbudet som er innført for mindre båter.

Behovet for å omlokalisere eller utvide eksisterende varehus skyldes også at Biltema øker mengden plasskrevende varer, særlig innen fritid, hage og byggevarer.

– På Hønefoss får vi flotte lokaler i ny handelspark på Hvervenmoen. Her mer enn dobler vi arealet og åpner et fullsortimentvarehus på 3500 kvadratmeter i mars. På Alnabru i Oslo utvider vi med 1000 kvadratmeter, trolig før sommeren, sier Svenningsen.

På Elverum nyåpner Biltema til høsten, i større lokaler med plass til alle varegrupper. I Skien flytter Biltema tilbake til Kjørbekk i april, inn i et gigantisk 6000 kvadratmeter stort varehus.

– Et flaggskip, konstaterer Biltema-sjefen.

Svenningsen tror at fjorårets økning også kan ha sammenheng med trangere økonomiske tider.

– Nordmenn gjør mer selv når det varsles om nedgangstider, det har vi sett før også. Folk mekker bil, legger fliser og fikser terrassen i større grad selv enn i oppgangstider, sier Knut Svenningsen i Biltema.