Kari Norbakk Rovde, HMS-koordinator, og leder av teknisk avdeling i Norgesvinduet Kent Tryggestad.

Norgesvinduet bedrift nummer 100 som skaffer seg EPD

I disse dager har bedrift nr. 100, Norgesvinduet, skaffet seg miljødeklarasjonen EPD.

 - Næringslivets behov for å dokumentere miljøprofilen til sine produkter stiger, spesielt innenfor byggevarer. Her er økningen de tre–fire siste årene formidabel. Markedene etterspør stadig oftere kunnskap om produktenes miljøprestasjoner, ikke bare under bruk, men under hele livssyklusen. Nå har bedrift nr. 100 skaffet seg Miljødeklarasjonen EPD (Environmental Product Declaration), heter det i en pressemelding.

I gjennomsnitt har hver av de 100 bedriftene tre deklarasjoner, med andre ord er det i Norge i dag litt over 300 EPD’er.

– Vi ser at det er en økende etterspørsel etter dokumentasjon av produkter. Vi startet med å ta frem EPD for åpningsbare vinduer i 2014, men så snart at vi burde ha EPD på alle produktvarianter. Derfor valgte vi også å ta fram dokumentasjon på balkongdør, faste vinduer og foringer i furu – som nå er publisert. Norgesvinduet har stort fokus på miljø, og allerede i 2005 gikk vi over til kjerneved i våre produkter. Dette erstattet store mengder kjemisk impregnering, og er et viktig bidrag til et bedre miljø. Vi tok dessuten, som første vindusprodusent, frem Sintef Teknisk Godkjenning i 2015. Denne godkjenningen sammen med EPD dokumenterer våre miljøvennlige vinduer og dører, sier leder av teknisk avdeling i Norgesvinduet, Kent Tryggestad.

Daglig leder Håkon Hauan i EPD–Norge sier at interessen for EPDèr fortsatt øker innenfor byggevarer.

Håkon Hauan

– Nå merker vi også at andre sektorer som f.eks. møbel, elektriske installasjoner, kjemi etc viser stor interesse. Bedrifter som investerer i miljødeklarasjoner, oppnår en fordel sammenliknet med andre selskaper. Det gjelder spesielt de bedriftene som aktivt bruker EPD-kunnskapen og resultatene som en del av virksomhetens strategi, både ved innkjøp, egne produksjonsprosesser, produktutvikling, markedsføring og posisjonering i markedet. Kostnaden ved å utarbeide EPD kan raskt tjenes inn igjen i form av økt salg og kostnadsreduksjoner, mener Hauan.


[i] Næringslivets Stiftelse for miljødeklarasjoner, EPD-Norge ble etablert av Næringslivets Hovedorganisasjon og Byggenæringens Landsforening i 2002.