Massene som tas ut i forbindelse med byggingen av parsellen, legges i dette deponiet. Det ligger i tilknytning til parsellen, utenfor dagens E6. Trafikantene vil derfor ikke merke noe særlig til anleggstrafikken. Foto: Statens vegvesen

Hæhre og Vegvesenet i gang på Helgeland

Denne uka startet byggingen på strekningen Tjæraskaret-Eiterå. Dette er den tredje parsellen i prosjektet E6 Helgeland nord som får sin oppstart.

Strekningen er 7,2 kilometer og starter ved Tjæraskaret, noen kilometer utenfor Storforshei. Den nye europavegen skal i hovedsak bygges i jomfruelig terreng, og arbeidet starter godt utenfor allfarvei.

- Gjennom vinteren og våren skal Hæhre jobbe utenfor dagens E6, så selv om det bygges for fullt vil man ikke se noe særlig til aktiviteten den neste tiden. Trafikantene vil i liten grad bli berørt, forteller delprosjektleder Trond Maas Pedersen i en pressemelding fra Statens vegvesen.

På en kort strekning nord i parsellen kan fartsgrensen imidlertid bli redusert til 70 kilometer i timen. Lengst nord vil det bli noe anleggstrafikk, opplyser Pedersen.

Tunnelbyggingen starter denne våren

Med dette er det full aktivitet på tre av de i alt ti delstrekningene som utgjør prosjektet E6 Helgeland nord. Antallet folk som jobber med byggingen av nye E6 nærmer seg nå 200, og aktiviteten vil bare tilta framover.

- Rett etter påske starter drivingen av en 620 meter lang tunnel ved Reinforsheia, på parsellen Fallheia-Sandheia, forteller Pedersen.

Tunnelen vil, sammen med en ny bru over Langvassåga, eliminere den velkjente 90-graderssvingen ved Røssvoll.

Første strekning åpner neste høst

Parsellene som utgjør E6 Helgeland nord åpnes fortløpende, og strekningen Urlandå-Skamdal åpner for trafikk neste høst. Fallheia-Sandheia og Tjæraskaret-Eiterå skal i utgangspunktet være ferdige høsten 2018.

- Men entreprenøren har fremskyndet byggestarten på strekningen Tjæraskaret-Eiterå. Det er derfor mulig at vi kan åpne parsellen tidligere enn planlagt, sier Pedersen.