– Det er gående og syklende som kommer til å merke den største forskjellen når den nye brua er på plass, sier Gunnar Solbakken, prosjektleder i Statens vegvesen til Sogn Avis.
Mandag ble anleggsprosjektet sparket i gang med en uhøgtidlig uoffisiell åpning. Det ble markert med at det første lastebillasset med masser på Loftesnes i Sogndal ble kjørt på plass.
Til sammen skal 40.000 kubikk med massar brukes på Loftesnes-siden, og 10.000 kubikk på Sogndal-siden i prosjektet.
K. A. Aurstad er entreprenøren som står for veidelen under prosjektet, mens østerrikske Porr skal så for selve brubyggingen.
– Det er godt å være i gang, sier Edvard Solheim i Ka. A. Aurstad til Sogn Avis.
Totalt har prosjektet en prislapp på 320 millioner kroner.
Sogndal-ordførar Jarle Aarvoll (Ap) er fornøyd med at spaden endelig er satt i jorda.
– Dette er en stor dag og enn dag vi har ventet på lenge. Det har tatt litt lenger tid enn det strengt tatt skulle ta, men det glemmer vi nå. For det som de nå skal jobbe fram som resultat har aldri vært så bra som det ser ut nå, sier Aarvoll til NRK Sogn og Fjordane.
Ifølge Statens vegvesen venter entreprenørene å være i gang med peling i sundet i slutten av februar.
Pelene danner grunnlaget for brufundamentene ute i fjorden. Den nye brua vil stå klar mot slutten av 2017. Deretter skal den gamle brua rives, og hele prosjektet skal vere ferdig innen sommeren 2018.