Freifjordtunnelen renoveres for 153 mill. kroner

Freifjordtunnelen skal renoveres og sikres for 153 millioner kroner i løpet av halvannet år. Statens vegvesen lover at tunnelen skal bli den fineste tunnelen i Møre og Romsdal, skriver Tidens Krav.

Fredag holdt representanter fra Statens vegvesen et orienteringsmøte for redningsetaten i de respektive kommunene Frei, Gjemnes og Kristiansund samt aktuelle representanter fra Frei kommune. Tema var eventuelle trafikkhindringer som arbeidet skaper. Det kommer til å bli utplassert personale i begge ender av tunnelen, slik at det er vakter som fysisk stopper trafikken når det er nødvendig. Tunnelen blir ikke avstengt på noen måte. Poenget er å få til en såkalt styrt trafikkavvikling. Vi vil også bruke en ledebil for å lede trafikken, sier seksjonsleder Ivar Hol i Statens vegvesen. Billistene skal måtte vente i maksimalt 15 minutter. Byggeperioden skal pågå frem til oktober 2007. Demontering av takplatene skal etter planen starte 1. mars 2006. Stor endringer Freifjordtunnelen skal gjennomgå store forandringer. Den skal vannsikres med tanke på lekkasjer, hvelvingen (tunneltaket, red.) skal skiftes, tunnelen får nye vifter og det blir bygd et langsgående, meterhøyt betongrekkverk med lys som markerer veien. Også belysningen skal bli bedre. Denne tunnelen må jo være den mørkeste i landet. Jeg vil gjerne spørre om dere kan garantere at den blir både lys og ikke minst tørr når opprustingen er ferdigstilt, sa avdelingssjef Michael Frey ved politistasjonen i Kristiansund. Det kan jeg garantere. Den skal stå lys og fin i oktober 2007. Jeg kan til og med si at den blir fylkets fineste, svarte veivesenets Jon Magne Frisvoll. Imidlertid kan det hende at belysningen må reduseres i perioder. Dispensasjon For i størst mulig grad å unngå hindring av trafikken, skal arbeidet utføres på nattestid. Dette krever dispensasjon fra reglene. Det handler jo om sikkerhet både for trafikantene og de som jobber med rehabiliteringen. Derfor er det best å jobbe om natten. Men det fordrer en dispensasjon fra det gjeldende regelverket, sier Hol. Bedring av sikkerheten innebærer dessuten å oppgradere kommunikasjons- og radiosambandet samt nødtelefonsystemet. Lys duk Da Freifjordtunnelen åpnet i 1992, lekket det ut 1.000 liter vann i minuttet. Nå renner det «bare» 285 liter vann per minutt. I en undersjøisk tunnel vil det alltid være sprekker der det siver vann ut og inn. Disse sprekkene tetner etter hvert, forklarte Frisvoll. Det skal brukes en spesiell duk i tunneltaket som skal sørge for dreneringen. Den skal dekke den nye rammen. Fargen på duken blir i en lys tone for ytterligere å bedre lysforholdene der inne. Statens vegvesen vurderer videre å montere ledelys eller rømningslys i tunnelen.