Forbrukerrådet varsler gigantsøksmål mot DNB

Forbrukerrådet mener DNB Norge har krevd for høye honorarer for forvaltningen av pengene til 137.000 kunder som har spart i aksjefond. Saken blir nå brakt inn for retten.

Et prosessvarsel er sendt til DNB via advokatfirmaet Mageli, opplyser Forbrukerrådet.

Ifølge Forbrukerrådets beregninger har de 137.000 kundene over ti år tapt til sammen 750 millioner kroner på de høye honorarene.

Kunder som har krevd erstatning fra banken etter å ha betalt for mye i forvaltningsgebyr, har fått avslag. Forbrukerrådet vil nå ta saken til retten på deres vegne.

Ser alvorlig på saken

Forbrukerrådet har foreløpig ikke tatt endelig stilling til om kravet skal fremmes som gruppesøksmål på vegne av alle kundene under ett, eller gjennom én eller flere pilotsaker.

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB Norge sier banken ser alvorlig på saken.

– Vi har nettopp mottatt kravet. Bakgrunnen er en rapport på 50 sider. Vi skal sette oss ned og lese den grundig og gjøre en ordentlig vurdering av saken før vi gir et svar til Forbrukerrådet, sier Westerveld til NTB.

– Vi tar dette på alvor. Nettopp derfor trenger vi litt tid til å gjøre en ordentlig vurdering, understreker han.

Westerveld påpeker likevel at kundene som har spart i aksjefondet, ikke har tapt penger.

Slo ikke børsen

Bakgrunnen for saken er at DNB Norge mellom 2005 og 2015 belastet aksjefondskundene 1,8 prosent og 2 prosent av investert kapital per år for aktiv forvaltning av sparepengene.

Dette var for mye, mener Forbrukerrådet.

– Med høyt gasjerte fondsforvaltere forventer jeg jo et aktivt korps av forvaltere på min side – der de plukker vinneraksjer, mens de iherdig forsøker å slå referanseindeksen, sier direktør Randi Flesland.

Men det skjedde ikke, fastholder hun. Tvert imot fulgte aksjefondene stort sett utviklingen på børsen.

– Derfor bør disse fondene komme ut av skapet, presentere seg som et indeksfond når det er hva de er – og senke gebyrene ytterligere ut til kundene, sier Flesland.