E6-bilder «big in Japan»

- Om det er stor interesse for E6 Frya-Sjoa-utbygginga i Japan, skal vi vel ikke akkurat påstå. Men etter at vi lanserte 360°-bildene fra anlegget for vel en måned siden, ligger Japan på andre plass etter Norge når det gjelder antall nettbesøk, sier prosjektleder for E6-utbygginga, Øyvind Moshagen i Statens vegvesen.

Fra midten av desember fram til nå har 6 209 vært innom og sett på bildene. På førsteplass på besøksstatistikken ligger Norge med 5 034 besøkende. På en oppsiktsvekkende andreplass finner vi altså Japan med 333 besøk, melder Statens vegvesen i en pressemelding.

- Hva som gjør at det er såpass interesse der borte, aner vi ikke. Vi har heller ikke gått bak tallene for å finne årsaken, ler prosjektleder Moshagen.

Ellers på ti-på-topp-statistikken for den første måneden bildene ligger ute, finner vi Danmark (219 besøkende), USA (151 ), Storbritannia (93), Sverige (59), Tyskland (47), andre land/uidentifiserte (40) og Irland (18).

Ser lenge

I 360°-modellen kan du via mus eller piler og symboler i skjermbildet bevege deg rundt i bildene, zoome deg inn på detaljer eller klikke deg fra punkt til punkt langs den 33 kilometer lange E6-strekningen mellom Frya og Sjoa. (Lenke til 360°-bildene under artikkelen.)

Mellom 40 og 50 har besøkt Frya-Sjoa-bildene pr. dag den drøye måneden bildene har ligget ute. Hver av de besøkende har vært inne i 3 minutter og 45 sekunder i gjennomsnitt. Nesten halvparten av dem har vært inne mellom ett og ti minutter, og i underkant av åtte prosent har brukt mellom 10 og 30 minutter til å navigere seg rundt i bildene. Dette er mye høyere tall enn leverandøren har opplevd i andre sammenhenger.

Ca. 60 prosent av de besøkende har sett på bildene via PC mens resten har brukt nettbrett eller mobiltelefon.

360° – den nye presentasjonsmåten?

- Når vi oppdaget dette produktet, fattet vi umiddelbart interesse. I store utbyggingsprosjekt som strekker seg over lange avstander, sliter vi med å ta egne bilder samt presentere prosjektet godt for alle berørte, publikum og næringsliv. Denne måten å gjøre det på viste seg å være meget god og enkel å bruke for alle. Det er stor etterspørsel etter hvordan framdrift og utbygging går fra fjernt og nært, og statistikken viser tydelig at vi må ha truffet, sier prosjektleder Øyvind Moshagen.

- Det er også viktig for oss å bidra til utvikling av markedene knyttet til vegutbygging. For fem-seks år siden tok vi i bruk dronefotografering. Nå er dette blitt helt vanlig. Kanskje blir nå 360°-fotografering en vanlig måte å presentere store vegprosjekter på framover, sier Moshagen.

Se E6 Frya-Sjoa-utbygginga i 360°