Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i Vegdirektoratet mener at det er et stykke frem før hele entreprenørbransjen er moden for å ta i bruk totalentrepriser.

–Hele entreprenørbransjen er ikke rigget for totalentrepriser

Avdelingsdirektør Bettina Sandvin i byggherreseksjonen i Vegdirektoratet tror at Vegvesenets utførelsesentrepriser fortsatt vil dominere.

Sandvin mener at totalentrepriser i første omgang skal brukes på de store veikontraktene, men at Vegvesenet er åpen for mer bruk av denne kontraktsformen fremover.

– Jeg mener at totalentrepriser skal brukes der de er best egnet til det. Det er vanskelig for oss som byggherre å beskrive risikoen en totalentreprise vil gi, sier Sandvin til Byggeindustrien.

Risikovurdering

Tirsdag var hun med på å innlede bransjetreffet Arctic Entrepreneur på Gardermoen med temaet totalentrepriser for små og mellomstore entreprenører. Sandvin mener at Vegvesenet er på glid, men at denne delen av bransjen har et stykke frem til å ta på seg totalentrepriser.

– Der hvor vi klarer å beskrive den risikoen som vi overfører til entreprenørene sånn at selskapene kan prise den, kan totalentrepriser være gunstig. Kontraktstrategi er en del av vår byggherrestrategi, og den handler om hvordan vi gjennomfører konkurransen. Dessuten handler den om hvilken kontraktsform vi skal ha, og hva slags inndeling vi skal ha av kontraktene, sier Sandvin.

– Må lære mer

Hun mener at Vegvesenet må utvikle seg og lære mer om totalentrepriser sammen med entreprenørene og rådgiverne.

–Det kommer av at vi har liten erfaring med totalentrepriser foreløpig, og dessuten er nok ikke entreprenørbransjen i sin helhet rigget for totalentrepriser i dag. Men jeg tror at totalentrepriser kan bli et nyttig verktøy å ha i verktøykassen fremover, sier Sandvin.

– Klare fordeler

Daglig leder Albert Kr. Hæhre i Hæhre & Isachsen AS mener at denne kontraktsformen vil effektivisere prosessen og gi mer vei for pengene.

Daglig leder Albert Kr. Hæhre i Hæhre & Isachsen AS, sier til Byggeindustrien at han ser åpenbare fordeler med å ta i bruk flere totalentrepriser.

– I vårt system inngikk vi kontrakten Helgelandspakken Nord, en totalentreprisekontrakt med en verdi på snaut to milliarder kroner som innebærer drift og vedlikehold i 15 år. Det er åpenbare fordeler med en slik kontraktsform – det blir mer effektiv jobbing i tilbudsfasen som optimaliserer og effektiviserer prosessen. Når alle bidrar i tilbudsfasen, skapes mer kreativitet, sier Hæhre.

– Mer for pengene

Han mener at Helgelands-modellen er et godt eksempel på at totalentrepriser er å foretrekke.

– Helgelands-modellen tror vi kan passe utmerket som et alternativ til de tradisjonelle entreprisekontraktene. Vi tror også at tokonvoluttsystemet kan fungere som et godt alternativ til enhetspriskontrakter. Signalene til Sandvin er meget positive, og vi i Hæhre er overbevist om at denne måten å tenke på vil effektivisere bransjen og gi mer vei for pengene, sier Hæhre.