Vegtilsynet mener at  risikoanalysene i Statens vegvesen Region øst hadde mangler i alle trinn.

Tunnelsmekk til Statens vegvesen fra Vegtilsynet

Statens vegvesen Region øst får kritikk fra Vegtilsynet for at risikoanalyser av vegtunneler ikke er utarbeidet i samsvar med krav.

Norske vegtunneler skal ifølge tunnelsikkerhetsforskriften innen 2019 oppgraderes for å sikre lavest tillatte sikkerhetsnivå. Grunnlaget for å komme fram til de riktige tiltakene legges i risikoanalysene som Statens vegvesen i samsvar med den samme forskriften er pålagt å utføre.

- Det er viktig å kartlegge tunnelene på forhånd slik at tiltakene blir riktige og at en ikke kommer i en situasjon der tunnelene ikke oppfyller minste tillatte sikkerhetsnivå, sier direktør i Vegtilsynet, Trude Tronerud Andersen i en pressemelding fra Vegtilsynet.

- Mangler i alle trinn

Vegtilsynet skriver at risikoanalysene i Region øst hadde mangler i alle trinn, fra beskrivelse av bakgrunn og formål til metodevalg, vurderingskriterier, identifikasjon av sikkerhetsproblemer, vurdering av sannsynlighet og konsekvens, evaluering av risiko mot kriteriene og foreslåtte tiltak.

Resultatet kan være manglende sikkerhetstiltak, feil sikkerhetstiltak og at en for relativt like tunneler får ulike sikkerhetstiltak.

Her kan du lese hele tilsynsrapporten

Tar kritikken med fatning

Kjell Seim, seksjonsleder for seksjon for trafikksikkerhet og forvaltning i Region øst, tar kritikken fra Vegtilsynet med fatning.

̶  Hvordan tolker du kritikken, Seim?

̶  Da jeg leste sammendraget fikk med en gang inntrykk av at dette var veldig mye negativt, men når man går inn i rapporten Vegtilsynet har utarbeidet, er det mye formalia. Vi synes uansett det er bra at Vegtilsynet går grundig gjennom våre prosesser og hjelper oss til å bli bedre, sier han.

Når Statens vegvesen skal bygg eller rehabilitere en tunnel, er etaten pålagt å gjennomføre en risikoanalyse for å velge de rette tiltakene.

̶  Slik jeg tolker kritikken, mener Vegtilsynet at vi ikke har henvist til de riktige forskriftene i risikoanalysene. Men den aktuelle forskriften er implementert i våre normaler. Når det gjelder valg at metode for risikoanalysene har vi veiledere å forholde oss til og mulighet for å velge ulike metoder, sier han.

- Tunnelene er fortsatt like sikre

Tilsynet påpeker også at noen risikoanalyser ikke har vært utarbeidet av uavhengig organer slik det står i forskriften. I begynnelsen brukte Statens vegvesen egen sikkerhetskontrollør, som Seim mener var helt uavhengig i forhold til planleggingen og hadde best forutsetning på å gjøre gode risikoanalyser på daværende tidspunkt. I ett tilfelle skal et konsulentselskap ha benyttet en underleverandør til utarbeidelse av risikoanalysen.

̶  Jeg er ikke bekymret for at tunnelene har blitt mindre sikre enn de burde være. Vi hadde sannsynligvis kommet til samme forslag til sikkerhetstiltak med andre metoder, påpeker Seim.

Han presiserer at resultatene av risikoanalysene alltid blir vurdert av fagfolk med høy tunnelkompetanse

Statens vegvesen Region øst vil gå gjennom saken og Seim sier etaten vil følge opp dette på en best mulig måte.

- Det vi nå lærer blir formidlet i fagmiljøet og tas eventuelt inn i håndbøker og kvalitetssystemet vårt, sier han.

̶  Det er ikke noe konkret planleggingsarbeid eller utført arbeid som må gjøres om igjen på grunnlag av denne kritikken?

̶  Nei, det er det neppe. Vi vil gå gjennom rapporten og det er slett ikke sikkert vi er enige med Vegtilsynet på alle punkter, sier han.

Statens vegvesen Region øst har fått en frist til 5. februar for å gi tilbakemelding på de tre tilrådningene som er gjort.