Adm. dir. Ingvild Storås i Baneservice og infrastrukturdirektør Gorm Frimannslund i Jernbaneverket signerer avtalen. (Foto: Jernbaneverket)

Storkontrakt til Baneservice

Jernbaneverket og Baneservice har signert kontrakter for arbeider med fornyelse på Oslo S.

På Oslo S starter forberedende arbeider for å kunne koble Follobanen. For å kunne ta i mot økt trafikk samt øke kapasitet, fleksibilitet og robusthet, er det mye som skal skiftes ut og fornyes.

Kontraktsverdien er i underkant av 40 millioner kroner for signal og 52 millioner kroner for overbygning.

Hovedjobben skal utføres i påske- og sommerbruddene i 2016 og 2017, men Baneservice starter ganske så umiddelbart med forberedende arbeider. I sommer blir det derfor perioder med stengte strekninger eller redusert kapasitet i nord- og sørøstlig retning.

Oslo S er komplisert og 2/3 av stasjonen ble fornyet i perioden 2009 til 2013. Nå gjenstår resten av arbeidet som i hovedsak er knyttet til tilkobling av den nye Follobanen som står ferdig i desember 2021. Da vil en fornyet sentralstasjon og en ny, rask togforbindelse til Ski mot Østfold gjøre det mulig å utvikle et bedre kollektivtilbud til den raskt voksende befolkningen rundt hovedstadsområdet.

– Vi er godt rustet til å ta på oss komplekse prosjekter i sentrale strøk, det er der vi mener at vi skiller oss ut fra andre i markedet, sier adm. dir. Ingvild Storås i Baneservice AS.

Områdedirektør Vibeke Aarnes er glad for at det er en erfaren entreprenør som er med på laget.

– Vi stoler på Baneservice, og de har jo vært ed noen ganger før, sier Årnes. Jernbaneverket mottok totalt fire tilbud fra markedet.

Baneservice har historikk tilbake til 1992, som en del av NSB, og er nå et statlig aksjeselskap. 1. januar 2016 ble forvaltningen av statens eierskap i Baneservice AS overført fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet.