Salgs- og markedssjef i IEC-Hus, Berge Lavik. Foto: IEC-Hus

Rekordår for IEC-Hus: «Vi knuste markedet»

Boligprodusenten forventer videre vekst tross negativ omtale.

I en pressemelding selskapet nylig sendte ut, skriver IEC-Hus at de «knuste markedet i 2015».

IEC-Hus hadde i fjor et nysalg på 686 millioner kroner – en vekst på over 41 prosent fra året før.

– Det er verdt å merke seg at vi her snakker om salg av enebolig på det såkalte EAT-markedet, og ikke prosjekter i egenregi, sier salgs – og markedssjef Berge Lavik i pressemeldingen.

I medias søkelys

Siden 2013 har selskapet økt salget med formidable 300 millioner kroner, og til tross for presseoppslag rundt dugnad og koblinger til trossamfunnet Brunstad Christian Church (Smiths venner) i blant annet Dagens Næringsliv, forventer de ytterligere vekst i 2016.

Også Byggeindustrien har skrevet om IEC-Hus sine tette bånd til Smiths venner og boligprodusents salg av fem eneboliger til Smiths venner sitt dugnadsselskap, Fjordteam.

– Utsiktene for det kommende året ser veldig bra ut, sier Berge Lavik til Byggeindustrien.

– Vi har hatt et kanongodt salg hele veien, og de skriveriene som har vært rettet mot menigheten får stå for seg selv. Jeg har selv ingen tilknytning til Smiths venner og er en vanlig ansatt i en vanlig bedrift og er her for å få fart på skuta. Vi bedriver ikke dugnad og det er ikke noen som styrer oss i den ene eller andre retningen. Vi har et styre som vi rapporterer til og jobber beinhardt hver eneste dag for å skape resultater. De som velger oss, skal være trygge på kvaliteten og at vi følger boka, sier Berge Lavik til Byggeindustrien.

Smiths venner-bånd kartlagt av DN

IEC-Hus ble bygd opp av menigheten Brunstad Christian Church i forbindelse med utbyggingen av den såkalte Hagebyen på menighetens stevnested Brunstad på begynnelsen av 2000-tallet.

Senere har privatpersoner, de fleste med tilknytning til menigheten, kjøpt opp selskapet.

I en omfattende artikkel om dugnadsarbeid og milliardinnsamling i Smiths venner i Dagens Næringsliv før jul, ble blant annet IEC-Hus sin virksomhet kartlagt.

Dagens Næringsliv sine undersøkelser viste at i flere av IEC-boligfeltene som har dukket opp flere steder i landet de siste årene, er en stor andel av tomtene og husene kjøpt av personer fra Smiths venner-miljøet.

Ifølge avisen er kjøperne ofte par eller enslige i tyveårene, og boligene selges videre etter kort tid.

En del av ferdigstillelsen av boligene skal ha skjedd av boligkjøperne selv.

– Noen boliger blir brukt til bokollektiv for unge med tilknytning til menigheten. Eiendomsregisteret viser at kjøperne ofte bor der noen år, før boligen selges videre. DN ser at flere kjøper nye tomter i tilsvarende boligfelt og bygger nye IEC-hus når huset i det første feltet er solgt, skriver Dagens Næringsliv.

Blant annet skal en av sjefene i IEC-Hus selv ha bodd i tre IEC-Hus i løpet av fem år.

IEC-Hus: - Kundenes valg
Berge Lavik i IEC-Hus sier til Byggeindustrien at det er kundenes valg om de vil selge husene videre etter ett år.

– Hva de gjør etter at huset er overlevert, blander vi oss ikke opp i, sier Lavik og legger til:

– Dersom en person kjøper en bil og velger å selge den videre etter et halvt år, så er det ikke bilforhandleren sitt ansvar. Slik er det for oss også. Med den utviklingen boligprisene har hatt de siste årene, så er det sikkert noen som ser at de kan tjene penger på denne måten. Men vi sjekker ikke hvilken trosretning eller politisk tilhørighet kundene våre har, det ville vært lovstridig. Det interessante for oss er å selge flest mulig hus og aller helst nøkkelferdige hus, sier Berge Lavik.