Ovenfor raset. Fjellsiden som vegen er bygd i, er svært bratt. Gangvegen bygges på høyre side. Foto: Tor Arvid A. Gundersen, Statens vegvesen

Bygger gangveg forbi rassted i Telemark

Midlertidig gangveg forbi rasstedet i Eidsborgberget på fylkesvei 45 i Telemark er nå bygd, slik at fotgjengere kan passere fra og med tirsdag, melder Statens vegvesen.

Fv.45 går i et svært bratt terreng, så bratt at gangvegen må gå i sikksakk i slynger opp fjellsiden. Det har vært helt nødvendig å bygge gangvegen for at skoleelever og andre fotgjengere skal kunne gå trygt forbi rasstedet.

Ferdig mandag
- Vi begynner å fjerne den gamle vegen og grave oss ned etter at gangvegen er ferdig bygget, opplyser byggeleder Nils Holskar Nilssen i Statens vegvesen.

Rasstedet har vært sperret av siden vegen raste ut 23. desember. Til nå har det vært mulig å passere på innsiden av sperringene. Det vil ikke være trygt å gå her når gravearbeidet starter, derfor har Statens vegvesen fått bygd gangvegen.

Gangvegen er ventet å bli ferdig i løpet av mandagen, slik at den er klar til å brukes tirsdag. Skoleelever skysses med buss til hver side av rasstedet, slik at de kan bruke gangvegen mellom bussene.

Graver vekk vegen
For å utbedre vegen må den gamle vegen og trolig hele den gamle fyllingen fjernes, slik at man kommer ned på bart fjell. Det er nødvendig å grave opp store deler av vegen på begge sider av stedet hvor raset har gått.

- Vi kan ikke si noe nå om hvordan vegen skal bli reparert, det vil vi avgjøre etter at vegen er gravd opp.
Fyllingen som har rast ut, er trolig rundt hundre år. I hovedsak er det tre muligheter for hvordan ny veg skal bygges. Ett alternativ er en stor, ordnet, stabil steinfylling. Det andre alternativet er å støpe en betongkonstruksjon. Ett tredje alternativ er en tørrmur med fylling, lignende den gamle løsningen.

Stengt lenge
Selv om arbeidet allerede er godt i gang, kan det gå flere måneder før vegen kan åpnes igjen. Terrenget som vegen skal bygges i, er svært bratt. Dette gjør arbeide ekstra utfordrende. Om det blir nødvendig å bygge en betongkonstruksjon, er dette antatt den mest tidkrevende løsningen.
Selv om vegen er stengt, blir den brøytet. Det er plassert ut kasser med strøsand ved de midlertidige snuplassene på hver side.

Undergravd
Det er satt opp sperringer ved rasstedet. På det meste har tre-fire meter av vegbredden rast ut, i tillegg er store deler av massene under vegen forsvunnet slik at asfalten henger uten støtte under. Derfor er det viktig at ingen går innenfor det avsperrede området.