Bygg.no Meny
Les Byggeindustrien digitalt

  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Leder
  • Øvrige »
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Vei og Anlegg
  • Hage
  • Stillinger
  • Digitalarkiv
  • RSS
  • Nyheter på din side
  • Tips oss
  • Abonnement
  • Annonser
  • Kontakt oss
  • Meld deg på nyhetsbrev
Siste 30 ▼
  • Pretec AS kjøper Visinor Import AS 19.04.2018 12:59
  • Mesterhus inntar Helsinki 19.04.2018 12:51
  • Holte og Gausdal Landhandleri digitaliserer sammen 19.04.2018 12:25
  • Peab bygger Brensholmen skole 19.04.2018 12:16
  • Derfor splittet Bane NOR Condotte-kontraktene i fire – og så store blir de 19.04.2018 10:56
  • Spetalen skole vant Årets skolebygg 2018 19.04.2018 10:34
  • Rogaland snur - garanterer for Rogfast-midler 19.04.2018 10:28
  • Knut Reed til Opplandske Betongindustri 19.04.2018 10:20
  • Ny Byggeplassen-podkast: – Kunstig intelligens vil spre seg i byggenæringen 19.04.2018 09:39
  • Follobane-prosjektet lyser ut fire nye kontrakter på Condotte-arbeidene 19.04.2018 09:20
  • Bergensbanen går som normalt etter røykutvikling i lokomotiv 19.04.2018 08:13
  • Statoil tildeler milliardkontrakt til Aibel 19.04.2018 08:09
  • - Riktig bruk av byggskum avgjørende for sluttresultatet 19.04.2018 01:21
  • Norgeshus tar grep om planarbeidet 19.04.2018 01:14
  • Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje 19.04.2018 01:03
  • Bergen Personal og Propuro fusjonerer 18.04.2018 23:38
  • Fire boliger evakuert etter jordskred i Ål 18.04.2018 23:34
  • Røykutvikling i lokomotiv i tunnel på Bergensbanen 18.04.2018 23:33
  • Feiret Kontrollrådets 50-årsjubileum 18.04.2018 23:30
  • Husqvarna kjøper Atlas Copcos produktlinjer innen lettkomprimering og betongutstyr 18.04.2018 15:54
  • Årets Byggfag-messe gjennomført på Lerkendal 18.04.2018 15:33
  • Consto forsøkt svindlet – advarer byggenæringen 18.04.2018 15:25
  • AF signerte for Storlia kraftverk 18.04.2018 15:17
  • YS krever at fagarbeiderne prioriteres i kommuneoppgjøret 18.04.2018 14:57
  • Nytt rekordår for klager – bil, bank og bolig på klagetoppen 18.04.2018 14:51
  • Vegvesenet sier nei til sex i rundkjøringer 18.04.2018 14:49
  • Nytt oppdrag til AF Gruppen på Hasle 18.04.2018 13:37
  • Entreprenørene og byggherrene enige: Forutsigbarhet viktigst 18.04.2018 12:01
  • Tidligere byråd tar selvkritikk etter søppelskandalen i Oslo 18.04.2018 10:07
  • Færre fikk dagpenger, men mottakerne fikk mer 18.04.2018 10:05
Sist oppdatert: 19.04.18, 13:59
Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Statens vegvesen forventet lange køer med rehabilitering i Smestadtunnelen. Det har vist seg å være feil, ifølge ny rapport. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

TØI: Halverte kapasitet i Smestadtunnelen – fikk ingen negative konsekvenser

  • Pretec AS kjøper Visinor Import AS

  • Mesterhus inntar Helsinki

  • Holte og Gausdal Landhandleri digitaliserer sammen

  • Peab bygger Brensholmen skole

Nettleder

Kontrollrådet sterkt medvirkende til utviklingen av norsk betongbransje

Les også:

  • Stor interesse rundt Fornebu
  • Viktig med forutsigbarhet innen jernbanesektoren
  • Må bli flinkere til å påvirke i Europa
  • Rådgiverne styrker sin tverrfaglige kompetanse
  • De tre største går sammen i arbeidskrim-kampen - vil ha med seg flere entreprenører
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Per Jæger

«Smittet av oljesyken?»
Les mer

Les også:

  • Prosjektsamarbeid: Konkurransetilsynet må gi bedre veiledning
    Odd Stemsrud
  • Gleden ved å eie
    Egon Holstad
  • Trenger kvinner å fristes?
    Solgunn Jacobsen Gudmundset
  • Kultur for bevegelse
    Morten Grongstad
  • Borte bra - men hjemme best?
    Bjørn-Erik Øye
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Pretec AS kjøper Visinor Import AS
  • Mesterhus inntar Helsinki
  • Holte og Gausdal Landhandleri digitaliserer sammen
  • Peab bygger Brensholmen skole
  • Derfor splittet Bane NOR Condotte-kontraktene i fire – og så store blir de
  • Spetalen skole vant Årets skolebygg 2018
  • Rogaland snur - garanterer for Rogfast-midler
  • Knut Reed til Opplandske Betongindustri
  • Ny Byggeplassen-podkast: – Kunstig intelligens vil spre seg i byggenæringen
  • Follobane-prosjektet lyser ut fire nye kontrakter på Condotte-arbeidene
Gå til arkiv

Siste prosjekter

Lade skole

Flere prosjekter

  • Bremnes ungdomsskule og Bømlo symjehall
  • BB110
  • Nor Tekstil
  • Gartnerhagen 6
  • Egebergkvartalet
  • Lillebyleiligheten
  • Torvkvartalet
  • Hasle Linje, Bøkkerveien 5
  • Powerhouse Drøbak Montessori Ungdomsskole
  • Losjeplassen Vest
  • Cramo Haukås
  • Kringsjå studentboliger
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Peab bygger Brensholmen skole

Flere kontrakter

  • Statoil tildeler milliardkontrakt til Aibel
  • AF signerte for Storlia kraftverk
  • Nytt oppdrag til AF Gruppen på Hasle
  • Kruse Smith fikk barnehagekontrakt
  • Entra inngår kontrakt med Varden om rehabilitering av Tollbodene
  • Mesta scoret best da driftsentreprenørene ble vektet for første gang
  • WSP skal utrede nytt kombinert lager og deponi for radioaktivt avfall for Statsbygg
  • NCC bygger om fergekaier for el-drift
  • Svevia signerte kontrakten på Nord-Norges største driftskontrakt
  • BetonmastHæhre bygger Kamfjordverven i Sandefjord for Wolff Eiendom
  • HENT skal bygge Ersta Nya Sjukhus
  • AF Decom skal rive Ruseløkka skole
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Feiret Kontrollrådets 50-årsjubileum

  • Bygger for fullt på Hagemessen

  • Har hage i femte etasje

  • Krukkenes mester

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet Sted
19.04.2018 Leverandørkonferanse 2018 Gardermoen
24.04.2018 Boligkonferansen 2018 Oslo
24.04.2018 Norges bygg- og eiendomskonferanse 2018 Bergen
02.05.2018 Vei og Anlegg 2018 Hellerudsletta
22.05.2018 BFOs årsmøtekonferanse 2018 Bergen
31.05.2018 Entreprenørdagen 2018 Scandic Nidelven, Havnegata 1, Trondheim
07.06.2018 ERMCO 2018 Congress Oslo
14.06.2018 Praktisk prosjektledelse 2018 Oslo
17.10.2018 Det Norske Byggemøte 2018 Meet Ullevål, Oslo, Norge
17.10.2018 Building Green Det gamle museet i Oslo
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Stemningsklipp fra Byggedagene 2018

  • Elever fra Fagskolen Oslo Akershus besøker Byggedagene

  • Intervju med Ketil Solvik-Olsen

  • Synnøve Lyssand Sandberg

Vis flere videoer

Tips oss

Det ble varslet køkaos i hovedstaden da to av fire felt ble stengt under rehabiliteringen av Smestadtunnelen. Forskningsrapport viser at kø-spådommene var gale.

facebook twitter linkedin mail print

Byggeindustrien

Publisert: 11.01.2016 10:32. Sist endret: 11.01.2016 10:33.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har sett nærmere på hvordan trafikkbildet i Oslo har endret seg etter at kapasiteten i Smestadtunnelen på vårparten i 2015.

Det såkalte Smestad-caset er et pilotprosjekt, og TØI har planer om å følge alle rehabiliteringen av alle de ti oslotunnelene som skal oppgraderes frem mot 2020.

De foreløpige funnene i piloten Smestad-caset har overrasket forskerne, skriver Aftenposten.

Foreløpige forskningsfunn (endelig rapport vil foreligge i slutten av januar) på «Smestad-caset» viser følgende:

  • Trafikken på Ring 3 ble ikke redusert.
  • Trafikken flyttet seg ikke til naturlige alternativer som Ring 2, E18 eller Bjørvika-tunnelen.
  • Rushtidsperioden ble ikke utvidet.
  • Godstrafikk og drosjetrafikk har ikke opplevd økning av forsinelser.
  • Lokale omveier har ikke fått økt trafikkbelastning.
  • Liten eller ingen overgang til andre transportmidler.
  • Kun liten økning i kø og forsinkelser.

- Hovedfunnet er rett og slett at vesentlig redusert veikapasitet ikke har gitt noen vesentlige effekter, sier forskningsleder Aud Tennøy på Transportøkonomisk institutt (TØI) til Aftenposten.

Nå mener både Tennøy og flere andre forskningsmiljøer at man kan lære mye av Smestad-caset, også når det gjelder den planlagte utvidelsen av E18 Vestkorridoren mellom Asker og Oslo.

- Norsk og internasjonal forskning er entydig: Økt veikapasitet i bytransportsystemer med kø gir økt biltrafikk. Straks en ny vei er åpnet vil mange som før valgte andre transportmidler enn bil pga. køene, begynne å kjøre bil. På litt lengre sikt vil den nye veien skape press for utbygging av boliger, arbeidsplasser og handel i ytre og mer bilavhengige deler av byområdet. Det skaper økt transportbehov og mer biltrafikk. Dette er hovedårsaken til at man ikke kan bygge seg ut av kø- og trafikkproblemene i større byområder, sier hun.

Tennøy får støtte fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

– Norsk og internasjonal forskning er helt klar: Mer vei gir mer biltrafikk, sier professor Petter Næss ved NMBU til Aftenposten.

- Hvis man mener alvor med at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange så er det selvsagt viktig å bygge ut og forbedre kollektivtilbudet. Men like viktig er det å unngå å forbedre forholdene for bilistene. Den planlagte utbyggingen av E 18 gjør akkurat det.

Nøkkelord:

Tunnel, Rehabilitering
 

Follobane-prosjektet lyser ut fire nye kontrakter på Condotte-arbeidene

 

Derfor splittet Bane NOR Condotte-kontraktene
i fire
– og så
store blir de

 

Rogaland snur
- garanterer for Rogfast-midler

 

Spetalen skole vant Årets skolebygg 2018

Pretec AS kjøper Visinor Import AS

 

Ny Byggeplassen-podkast:
– Kunstig intelligens vil spre seg i byggenæringen

 

Consto forsøkt fakturasvindlet
– advarer byggenæringen

 

Knut
Reed til Opplandske Betong-
industri

Annonsørinnhold
 

Dette taket kan lagre og fordrøye 70.000 liter vann

Annonsørinnhold
 

Gode resultater med avansert ultralyd


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27
    0170 Oslo
  • Postadresse

    Postboks 6831
    St. Olavs plass
    0130 Oslo
  • Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Redaksjonssjef

    Frode Aga
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Fagpressen

Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien