Statens vegvesen forventet lange køer med rehabilitering i Smestadtunnelen. Det har vist seg å være feil, ifølge ny rapport. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix

TØI: Halverte kapasitet i Smestadtunnelen – fikk ingen negative konsekvenser

Det ble varslet køkaos i hovedstaden da to av fire felt ble stengt under rehabiliteringen av Smestadtunnelen. Forskningsrapport viser at kø-spådommene var gale.

Transportøkonomisk institutt (TØI) har sett nærmere på hvordan trafikkbildet i Oslo har endret seg etter at kapasiteten i Smestadtunnelen på vårparten i 2015.

Det såkalte Smestad-caset er et pilotprosjekt, og TØI har planer om å følge alle rehabiliteringen av alle de ti oslotunnelene som skal oppgraderes frem mot 2020.

De foreløpige funnene i piloten Smestad-caset har overrasket forskerne, skriver Aftenposten.

Foreløpige forskningsfunn (endelig rapport vil foreligge i slutten av januar) på «Smestad-caset» viser følgende:

  • Trafikken på Ring 3 ble ikke redusert.
  • Trafikken flyttet seg ikke til naturlige alternativer som Ring 2, E18 eller Bjørvika-tunnelen.
  • Rushtidsperioden ble ikke utvidet.
  • Godstrafikk og drosjetrafikk har ikke opplevd økning av forsinelser.
  • Lokale omveier har ikke fått økt trafikkbelastning.
  • Liten eller ingen overgang til andre transportmidler.
  • Kun liten økning i kø og forsinkelser.

- Hovedfunnet er rett og slett at vesentlig redusert veikapasitet ikke har gitt noen vesentlige effekter, sier forskningsleder Aud Tennøy på Transportøkonomisk institutt (TØI) til Aftenposten.

Nå mener både Tennøy og flere andre forskningsmiljøer at man kan lære mye av Smestad-caset, også når det gjelder den planlagte utvidelsen av E18 Vestkorridoren mellom Asker og Oslo.

- Norsk og internasjonal forskning er entydig: Økt veikapasitet i bytransportsystemer med kø gir økt biltrafikk. Straks en ny vei er åpnet vil mange som før valgte andre transportmidler enn bil pga. køene, begynne å kjøre bil. På litt lengre sikt vil den nye veien skape press for utbygging av boliger, arbeidsplasser og handel i ytre og mer bilavhengige deler av byområdet. Det skaper økt transportbehov og mer biltrafikk. Dette er hovedårsaken til at man ikke kan bygge seg ut av kø- og trafikkproblemene i større byområder, sier hun.

Tennøy får støtte fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

– Norsk og internasjonal forskning er helt klar: Mer vei gir mer biltrafikk, sier professor Petter Næss ved NMBU til Aftenposten.

- Hvis man mener alvor med at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange så er det selvsagt viktig å bygge ut og forbedre kollektivtilbudet. Men like viktig er det å unngå å forbedre forholdene for bilistene. Den planlagte utbyggingen av E 18 gjør akkurat det.