Kostnadsrammen for prosjektet har sprukket så det dundrer og har nå økt fra 5,2 milliarder kroner til cirka 7,1 milliarder kroner. Romerikes Blad skriver at over halvparten av kostnadssprekken skyldes geotekniske utfordringer der kvikkleireproblematikk i Nes spiller en vesentlig rolle.
̶ Jeg er overrasket. Nesten to tusen millioner kroner er mye penger, sier Solvik-Olsen til avisa Glåmdalen. Nå vil han la sprekken synke inn og vurdere handlingsrommet.
Han er tydelig på at behovet for veien er der.
̶ Skattebetalernes penger må brukes med omhu. Samtidig er neppe løsningen å satse på en tofeltsvei i nytt terreng, uttaler statsråden til Glåmdalen.
– Det blir et rotterace om penger fram til ny NTP kommer i 2017. Det er først da vi vil få svar som kan si mer om framdriften på veien, uttalte regionvegsjef Per Morten Lund på et informasjonsmøte der også samferdselsministeren deltok onsdag.
Romerikes Bland skriver at planleggingen av gjenstående motorvei er blitt bremset som følge av de galopperende kostnadene. Hvis reguleringsplanen gjennom Nes blir vedtatt sommeren 2016, kan anleggsstart skje i 2018, men dette avhenger igjen av økonomien.
- Nøkkelord
- Økonomi
- Statens vegvesen
- Vei
- Anlegg