Utbyggingen av Rogfast er et av kjempeprosjektene som kan være med på å løfte Sør-Vestlandet ut av oljekrisen.

Gigantutbygginger kan gi 30.000 årsverk i vest

Fem kjempeutbygginger i Rogaland for mellom 80 og 95 milliarder kroner kan motvirke fallet i sysselsetting etter oljekrisen.

Det skriver Stavanger Aftenblad i en artikkel i sin papirutgave mandag.

Omtrent 25.000 jobber i oljenæringen har, ifølge artikkelen, forsvunnet det siste året, men den voldsomme infrastruktursatsingen i regionen de neste 10-12 årene kan igjen skape rundt 30.000 jobber.

– Det har vært et stort etterslep for investeringer i infrastruktur på Sør-Vestlandet. Mange statlige utfordringer løftes nå frem ved at det satses på vei, jernbane, og modernisering av sentralnettet og kraftlinjer. Investeringsbehovet på disse områdene er enormt, sier administrerende direktør Stein Lier-Hansen i Norsk Industri til Aftenbladet.

Dette er kjempeprosjektene som skal realiseres på Sør-Vestlandet:

  1. Rogfast-forbindelsen har en investeringsramme på 14,5 milliarder kroner, og har estimert 4.000 årsverk i byggeperioden, som kommer på rundt 8 år fra tidligst i 2016.
  2. Nytt sykehus i Stavanger har en investeringsramme på 8 milliarder kroner, og har estimert 2.500 årsverk i byggeperioden, som kommer på rundt 4 år fra tidligst i 2018.
  3. Lyseløypen kraftforbindelse mellom Lysebotn og Stavanger har en investeringsramme på mellom 2,5 og 3,5 milliarder kroner, og har estimert 950 årsverk i byggeperioden, som kommer på rundt 4 år fra tidligst i 2017.
  4. Dobbeltspor mellom Sandnes og Nærbø har en investeringsramme på mellom 8 og 9 milliarder kroner, med estimerte mellom 2.000 og 5.000 årsverk i byggeperioden, som kommer på mellom 3 og 5 år fra tidligst i 2020.
  5. Ny E39 mellom Sandnes/Ålgård og Kristiansand har en investeringsramme på mellom 50 og 60 milliarder, og man regner med at utbyggingen vil sysselsette over 20.000 mann i byggeperioden, som kommer på mellom 8 og 16 år fra tidligst i 2017.

– Vi ønsker en så god fremdrift som mulig på de store prosjektene, men vi må ikke ende opp i en situasjon der vi pøser ut store kontrakter, slik at anleggsprisene går opp, påpeker samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen overfor Aftenbladet.

Statsråden vedgår at man nå, før de store prosjektene starter, er i en mellomperiode, men at vedlikeholds- og fornyingsoppgaver vil kunne bidra til å holde liv i næringen frem til startskuddene begynner å gå.

– Et par hundre millioner kroner til vedlikehold av Jærbanen er eksempel på det, sier Solvik-Olsen til Aftenbladet.