ERTMS ble først tatt i bruk i Norge på Østfoldbanens østre linje i august 2015. Bilder et tatt på Askim stasjon. Foto: Jernbaneverket

Inviterer til ERTMS-konferanse i januar

Jernbaneverkets ERTMS-prosjekt ønsker å fremme nye allianser i jernbanemarkedet. – Samarbeid og nytekning er avgjørende for vårt omfattende teknologiprosjekt, sier prosjektsjef Eivind Skorstad.

Derfor ønsker Jernbaneverket å invitere til en

Dagens signalanlegg basert på optiske signaler skal ut. Inn kommer databaserte ERTMS, signalsystemet som kjennetegnes av en gul pil på blå bakgrunn. Eivind Skorstad leder innføring av ERTMS i Norge. Foto: Jernbaneverket.

leverandørdag skal finne sted torsdag 7. januar 2016 på Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo.

Innføring av signalsystemet ERTMS representerer en av de mest omfattende teknologiskifter på jernbanen. ERTMS vil endre måten jernbanetrafikken planlegges og styres på. Med databaserte signalsystemer vil jernbanen blir mer stabil, effektiv og kapasiteten vil øke, særlig på strekninger med dobbeltspor. Konferansen skal skape en arena der leverandører med ulik kjernevirksomhet, kompetanse og erfaring kan finne til hverandre i et potensielt felles satsingsområde, nemlig innføring av ERTMS.

Jernbaneverket ønsker å gi informasjon om ERTMS-prosjektet samt fremme allianser som kan bidra til en nyskapende og mer effektiv prosjektgjennomføring.

Ifølge Jernbaneverket er arrangement myntet på selskaper med virksomhet og ekspertise innen jernbaneteknikk, integrasjon av databaserte løsninger for jernbane, entreprenører, prosjektering, prosjektledelse og engineering.

– Innføring av ERTMS vil berøre alle ledd i jernbanekjeden, fra infrastrukturen som er ute i sporet til systemene om bord togene og anleggene for kundeinformasjon. Derfor mener vi at potensialet for leverandørmarkedet strekker seg utover det som er signalfaget, sier Skorstad.

Jernbaneverket skal innføre ERTMS som en del av en landsdekkende fornyelse av dagens signalteknologi. Det innebærer utskiftning av samtlige systemer for planlegging og styring av togtrafikken samt deler av infrastrukturen langs sporet, blant annet sporveksler, drivmaskiner og planoverganger. I tillegg må ERTMS installeres på alle tog og lokomotiver som kjører på den norske jernbanen. ERTMS skal innføres strekningsvis og vil være på plass på hele jernbanen innen 2030.